Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något istället för dom traditionella julkakorna?

  • Kathy 20 december 2009

    Jag är trött på pepparkakor, mandelmusslor, syltkakor, rån, struvor, klenor...
    Vad ska jag bjuda på till eftermiddagskaffet istället för dessa tråkiga kakor?
    :D

    Jag menar naturligtvis på julaftons eftermiddag.

  • idea_ 21 december 2009

    Vi brukade baka pepparnötter (som peparkakor, men runda bollar), pralinerkakor (mördegskakor med hackad choklad i som du rullar till rullar, låter stå kallt och sedan skär i fina skivor och gräddar) och ett år bakade jag några ljuvliga ingefärskakor. Mosters standars är att baka franska våfflor och små mazariner. I år funderar jag på att baka två sorters biscotti, pepparkaks och saffrans varianterna. Är du händig kan du slänga ihop "julstjärnor", smördeg i fyrkanter, skär snitt in mot mitten vrid varje "snibb" över en klick sylt (helst plommon, men många bagerier gör med hallonsylt) så att bakverket ser ut som en julstjärna. När bakverket är gräddat och har svalnat, häll över lite florsockerglasyr, eller pudra med florsocker.

  • 123Linnea 21 december 2009

    Jag har haft samma fundering. Ofta blir det ju faktiskt så att inte mycket av de där kakorna äts upp i alla fall. Det kan bli lite mycket på julmaten...
    Jag tänkte bjuda på kaffe och pepparkakor (det är ju ändå JUL) med ädelost, fruktkaka och Rocky Roads.

  • Eery 21 december 2009

    dadlar fyllda med smaksatt mandelmassa och doppade i choklad, olika tryfflar, kanelskorpor
    ja det var mitt tips:p

  • Kathy 21 december 2009

    Franska våfflor och små mazariner...finns det recept?

    Alla pratar om Rocky Road, finns det även recept på det?

    Tar gärna emot fler tips!

  • miramamman 21 december 2009

    Skrivet av Kathy den 21 dec 2009

    Franska våfflor och små mazariner...finns det recept?

    Alla pratar om Rocky Road, finns det även recept på det?

    Tar gärna emot fler tips!


    rocky road gjorde leila i fjol på sitt julprogram, finns på recept.nu sök leila eller rocky road. jag tycker de är för mastiga, dock goda..hennes julkola är fantastisk.

  • redd 21 december 2009

    Runda vetebullar med en fyllning av smör, mald mandel, russin och socker var en favorit när jag var liten. Penslade med ägg och nyvärmda i ugnen givetvis.. Långt bättre än dom torra kakorna som serverades.

    Receptet lite så här på frihand:
    Vetedeg (vanligt till bullar)
    Rivna skållade mandlar
    Ganska mycket socker
    Smällt smör så att det blir en "geggig" koncistens

    Kavla degen, gör 1,5x1,5 fyrkanter, lägg i en klick fyllning i varje, vik ihop hörnen och kläm ihop så att fyllningen inte läcker ut i ugnen, lägg på plåt med den ofördärvade sidan upp.

    Grädda

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.