Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Painrich

  • lennali 10 januari 2008

    Hej alla matglada vänner.
    Har länge sökt ett recept på painrich med grovt mjöl (råg, grahams, vad som helst bara det är nyttigt och grovt). Har aldrig hittat något, men jag vet ju av erfarenhet att på Matklubben finns de mest hjälpsamma medmänniskorna, så snälla är det någon som har något recept att dela med sig av./Lena(Y)

  • 10 januari 2008

    4 st
    50 g jäst
    1" liter vatten
    1 msk salt
    1 1/2 liter mjöl
    pensling:
    smält smör eller margarin
    vatten eller äggvita
    ugn: 275 grader 10-12 min
    smula jäst i bunke, rörö ut med några msk av vattnet. ljumma resten av vattnet och häll över jästen. rör ner salt och ca hälften av mjölet. tillsätt resten av mjölet i omgångar o arbeta degen seg o smidig. strö på litet mjöl, täck med duk o låt jäsa ca 40 min.
    arbeta först degen i bunken. ta sen upp denpå lätt mjölat bord o knåda smidigt.
    dela i 4 delar. rulla dessa till jämna längder och lägg dem på smord plåt. skär med vass kniv 6 skåror på snedden i bröden. låt jäsa ca 30 min.
    grädda.
    pensla dem med vatten av blandat med lite smält fett eller äggvita omedelbart efter grädning.

    detta är ett gammalt recept som min mamma haft från 70-talet. jag har ett med vitlökssmör oxå om du vill ha?

  • 10 januari 2008

    ca 3 st
    25 g bakjäst
    5 dl vatten
    1 msk olja
    2 tsk havssalt
    2 dl grahamsmjöl
    10 dl vetemjöl
    Smula jästen i degbunken. Häll över vattnet (37 grader) och rör om så att jästen löser sig.
    Tillsätt olja, salt, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop degen smidig och låt den jäsa övertäckt c:a 1 timme.
    Knåda degen. Dela den i tre delar, som rullas ut till smala längder, ungefär som plåten och läggs på en smord plåt.
    Låt brödet jäsa utan bakduk c:a 45 minuter. Snitta med en vass kniv och grädda i 275-300 grader i 10 minuter.
    Ta ut och pensla bröden med kallt vatten. Stäng av ugnen och grädda färdigt på eftervärmen c:a 10 minuter.
    Låt bröden kallna utan bakduk.

  • 10 januari 2008

    sen så heter det pain riche och inte painrich, kanske därför du inte hittat något?:p

  • lennali 10 januari 2008

    Hej Elin
    Ja du har alldeles rätt, livet blir mycket enklare om man stavar rätt (ler). Tack för recepten, jag tar nog det med grahamsmjölet och du får gärna ge receptet med vitlökssmöret.

  • evaldo 10 januari 2008

    Pain Rich
    5 dl ljummet vatten
    50 g jäst
    1 msk salt
    1,2 l mjöl

    Gör så här:
    1. Blanda alltsammans och jäs degen i 40 minuter.

    2. Baka ut till 6-8 längder.

    3. Pensla med äggvita och strö över vallmofrö.

    4. Grädda 10 minuter i 225-250º.

  • 10 januari 2008

    javisst skall du få det:)
    1 pain riche, ca 30 cm lång
    75 g smör eller margarin(bäst med äkta smör)
    2 vitlöksklyftor
    salt
    ugn: 225 grader 5-8 min
    rör fett mjukt. krossa vitlök i salt o blanda den med fettet.
    skärsneda skåror med 2-4 sm mellanrum i brödet, det skall hänga ihop i botten.
    lägg vitlökssmör i varje skåra. hettai ugn eller grill tills smöret smält

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.