Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatis till lax??

  • jeny06 5 mars 2010

    Jag ska ha tjejmiddag och hade tänkt ha ugnsbakad lax. Men vad ska jag ha till? Jag är lite less på kokt/pressad potatis.. Tar gärna emot lite tips!

  • Okänd 5 mars 2010

    Skrivet av jeny06 den 5 mar 2010

    Jag ska ha tjejmiddag och hade tänkt ha ugnsbakad lax. Men vad ska jag ha till? Jag är lite less på kokt/pressad potatis.. Tar gärna emot lite tips!


    Potatisklyftor brukar jag ha, det är gott och lätt.

  • sikaal 5 mars 2010

    Varför inte ris och en kall sås + grönsallad!

  • Gullranda 5 mars 2010

    Potatis är ju ett klassiskt tillbehör till lax och aldrig fel, oavsett hur du anrättar den. Men det är klart att man tröttnar ibland.

    Fisk är lätt mat och tål att kompletteras med något som lägger sig lite tyngre i magen för att man ska känna sig mätt. Ett bra komplement är därför en paj. Du kan ta det pajdegsrecept som du brukar använda och klä en form med degen. Fyll sedan med t.ex. spenat eller lätt kokt purjulök eller något annat som du vill ha. Häll en fyllning på. Jag brukar blanda 1 liten burk lätt créme fraiche, 2 ägg, 1 msk vetemjöl och en skvätt mjölk eller grädde till en normalstor pajform. Pajen går att förbereda och ställas in tillsammans med laxen, om man vill.

    Detta ger lite omväxling till potatisen.

    Lycka till !

  • Bianca 5 mars 2010

    Jag skulle valt potatisgratäng. Då behöver man inte tänka nämnvärt på sås till utan bara krydda laxen ordentigt och riva citron/limeskal över innan man kör in den i ugnen.
    /bianca

  • Manett 5 mars 2010

    Hej!
    Jag har ibland serverat Risoni - pasta i risform. Jättegott och uppskattat.
    Varierar den beroende på laxen; t.ex krämig som risotto med iblandad svamp eller grönsaker, bara kokad kryddad med saffran och chili, eller så blandar jag i färsk spenat eller sparris... Ja, risoni och fantasi är en bra kombination till lax.

  • Marksten 5 mars 2010

    Eller varför inte en palsternacks pure. Superlätt: koka palsternacka mjuk. Häll av vattnet i med en stor klick smör. Vispa och häll i lite grädde eller mjölk. Salta och peppra.
    Väldigt gott till just fisk tycker jag.

  • Bumbis 5 mars 2010

    Potatismos som du spritsar ut som rosor och gratinerar i ugnen tillsammans med laxen. Inte bara gott utan snyggt oxå.

  • jeny06 5 mars 2010

    Tack snälla alla för era svar!! Nu har jag många recept jag ska testa!

  • ThomasP 5 mars 2010

    Jag fräser vitlök och gullök i en stekpanna och sedan lägger jag i bladspenat i fräset ,salta och peppra. Riktigt supergott och rena hälsan flera som blivit bjuden har varit nöjda brukar ha en romsås med lite räkor brevid // mvh Thomas

  • morrismys 5 mars 2010

    Jag skulle göra en bulgursallad med lite blandad sallad/grönsaker, och sen servera med en balsamvinäger sås. Som tillbehör skulle jag servera vitlöksbröd!
    Och ett gott vitt vin såklart :D

  • The_mama97mia 5 mars 2010

    Jag skulle kunna tänka mig att göra pommes duchesse med spenat i - som små gröna spritsade rosor till. Vackert o gott, förutsatt att lite spenatsmak passar till din laxrätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.