Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Prästgårdsnötter

  • Philip 7 februari 2008

    Hallå på er alla.

    Jag har frågat om detta förut men tyvärr inte fått någon lösning på mitt lilla problem :'( så jag gör ett försök till.

    En vänlig själ vid namn Jessika föreslog boken "sju sorters kakor" men jag har redan provat det receptet och det är inte samma kakor som jag sedan åratal försökt få tag i receptet på.

    Jag blev som barn bjuden på helt otroligt goda kakor.
    Tanten som bjöd på dem kallade dem prästgårdsnötter.
    Jag har sedan dess letat med ljus och lykta efter ett recept på dessa fantastiska små skapelser. Damen i fråga lever tyvärr inte längre så jag kan inte fråga henne.:(

    De hade en porös, nästan sandig konsistens och de bestod av två halvor sammansatta med nougat.


    Finns det någon i detta avlånga land som vet vad jag talar om, och om så är fallet skulle jag bli överlycklig över att få ta del av receptet.:D

    Massor av varma hälsningar
    Philp

  • Queenie 7 februari 2008

    Jag har försökt att googla men tyvärr inte hittat nåt sånt recept. Men det lät ju gått, kan ju alltid hoppas att Hembakat kommer med nåt liknande recept. Men jag har något som heter "Biskopinnans medaljongar" bland mina recept, kan det vara nåt liknande tror du?

  • Queenie 7 februari 2008

    Dessa godbitar härstammar från en gammal biskopsgård där de ofta serverades vid finare kaffebjudningar. De passar också förträffligt till kaffet efter en god middag.

    250 g smör eller margarin
    1 dl strösocker
    1 äggula
    5½ dl vetemjöl

    Fyllning:
    50 g smör eller margarin
    1 dl florsocker
    ½ msk kakao
    ½ tsk vaniljsocker
    ½ msk pulverkaffe

    Glasyr:
    2 dl florsocker
    1½ - 2 msk vatten

    Garnering:
    Ca 30 valnötter

    Tillbehör:
    Kakmått , ca 4 cm i diameter

    Gör så här
    Arbeta hastigt samman matfett, socker, äggula och mjöl till en deg, för hand eller i matberedare. Låt degen vila i kylen ca 20 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

    Kavla ut degen tunt. Ta ut 60 rundlar med ett kakmått eller liknande, ca 4 cm i diameter. Lägg nudlarna på bakpappersklädda plåtar.

    Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills de fått fin, ljusbrun färg.

    Gör fyllningen: Rör samman matfett, florsocker, kakao, vaniljsocker och pulverkaffe till en smidig kräm.

    Fördela krämen på hälften av kakorna. Lägg sedan de resterande kakorna ovanpå och tryck till helt lätt.

    Gör glasyren: Rör florsocker och vatten till en jämn smet. Bred glasyr på medaljongernas ovansida. Garnera kakorna med valnötter.

    Låt glasyren stelna innan kakorna läggs i en burk med smörgåspapper mellan lagren. Förvara kakorna svalt.

  • ikah 7 februari 2008

    Har bara hittat ett recept på prästgårdsringar.:(

  • Philip 8 februari 2008

    Tja det verkar helt omöjligt att hitta ett recept på Prästgårdsnötter.
    Men de där prästgårdsringarna verkar ju vara riktigt smaskiga.
    När jag läser receptet riktigt vattnas det i munnen:D
    Till helgen skall jag prova dem.

    Så med eller utan prästgårdsnötter så tackar jag för receptet :)

    Trevlig helg
    Philop

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.