Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Råd om kycklingfile.

  • Annelijo 17 oktober 2011

    Hej jag ska fest till 24 personer.Och jag undrar om det är någon som vet hur mycke kycklinginnerfileer man behöver.Ska göra en gratäng tänkte jag.
    Anneli{talktohand}

  • Kakan1986 17 oktober 2011

    Jag gjorde "Marinerad kycklingfilé" ett recept som jag har i min kokbok i kategorin "favoriter buffé" till 15 personer. Efterssom jag skulle göra bara denna rätt så ville jag inte riskera att det blev för lite då alla är storätare så jag gjorde på 3 kg kyckling. Det blev över, men inte jättemycket.
    Efterssom du ska göra gratäng med annat i också så är det väl lite svårare att beräkna... Men jag hade nog höftat och gjort på 3½ kg kanske...?
    Det beror väl som sagt på hur mycket mer det är i gratängen och om det bara är vuxna som kommer eller barn också.
    Det låter kul med fest, lycka till :)

  • Annelijo 17 oktober 2011

    Tack{eat}.Tänkte 4kg.Ja det ska jättekul.Bjudit kompisar som inte känner varandra,så hoppas att det blir lyckat.
    Anneli

  • bakakaka 17 oktober 2011

    4 kg tycker jag med låter lagom. Jag brukar räkna 1 kg till 5-6 personer om det är gryta eller gratäng. Hela filéer äter man mer av.

  • husmusen88 17 oktober 2011

    Beror ju som sagt på hur mycket du ska ha i gratängen i övrigt samt tillbehör!
    Men jag hade gjort på 4 kg, det är ju en jättebra mat att lägga i matlådor och frysa in om det skulle bli över.

  • Kakan1986 17 oktober 2011

    Skrivet av husmusen88 den 17 okt 2011

    Beror ju som sagt på hur mycket du ska ha i gratängen i övrigt samt tillbehör!
    Men jag hade gjort på 4 kg, det är ju en jättebra mat att lägga i matlådor och frysa in om det skulle bli över.


    Precis, hellre för mycket än för lite!! :)

  • amoz 17 oktober 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 17 okt 2011

    Skrivet av husmusen88 den 17 okt 2011

    Beror ju som sagt på hur mycket du ska ha i gratängen i övrigt samt tillbehör!
    Men jag hade gjort på 4 kg, det är ju en jättebra mat att lägga i matlådor och frysa in om det skulle bli över.


    Precis, hellre för mycket än för lite!! :)



    Ja just det tänket, hellre för mycket än för lite, har jag haft med mig hemifrån och får nästan alltid över men hellre det. En enda gång fick jag panik. Det var då min son konfirmerades och jag hade gjort smörgåstårtor. Det kom många fler än vi räknat med och jag såg när det började tryta på faten. Men vi räddade situationen och for iväg och köpte ingredienser och fixade ett par tårtor till.
    Värre är det ju med mer lagad mat, uj uj!
    Nej, ta du till lite i överkant istället så du slipper stå där med skägget i brevlådan\o/

  • Annelijo 17 oktober 2011

    Ja hellre för mycke änn för lite.Så ni tror att 4kg räcker?Vilken mardröm för er på konfirmationen.puh.Tur du kunde rädda det(Y)

  • mariec 17 oktober 2011

    Jag hade nog räknat 200 gr per person.......... OM det inte är en jättemäktig gratäng.

  • millemo 20 oktober 2011

    Är det stora fileer så brukar jag räkna med 1 st per person, är de mindre 1 per person + hälften av antalet personer. Bättre med för mycket än för lite. Bra till matlådan!!!!{beauty}

  • maxxess 20 oktober 2011

    Boken "Mått för mat" säger följande om kycklingbröstfilé:

    Styckevikt 100-150g, cirka 1 st/150g per portion, viktförlust vid tillagning (ca) 20%

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.