Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept önskas

  • woopi 20 augusti 2012

    Finns det någon som har recept på Rostade inlagda hela Paprikor vore jag tacksam..

  • babbs 3 september 2012

    Det här har jag gjort många gånger.

    Grillad inlagd paprika
    Lägg paprikor i bitar på grillen (eller ugnens grill). De ska börja bli svarta!! Skala sedan av yrtterskalet. Strimla i centimeter breda bitar, Lägg i burk eller skål tillsammans med ett par vitlöksklyftor, hackad bladpersilja och rikligt med olivolja över. Låt stå minst ett dygn. Underbart gott som tillbehör till grillat kött eller som en lite förrätt.
    Se till att oljan täcker ordentligt så håller de länge.

  • rosatalo 15 september 2012

    Linsgryta.

    Någon gång i slutet av 70-talet ( ev början av 80-talet ) fanns i tidningen Råd och Rön ett recept på en jättegod linsgryta. Ja, jag har sett alla recept på goda linsgrytor som finns här på Matklubben men undrar om någon kanske har exakt just det efterfrågade receptet i någon gömma. Det var linser och chilipulver bla och ris osv. Skulle bli glad om jag fick tag i det igen, har förlagt det och det har varit borta länge.

  • Lady608 16 september 2012

    Halloj! Finns det någon som har recept på fläderbärslikör? Tackar på förhand! :-D

  • MalinJ 16 september 2012

    Googlade och hittade detta:

    Fläderbärslikör
    2-3 dl repade och sköljda bär
    35 cl brännvin
    en liten bit kanelstång
    en liten bit citronskal
    2 dl socker
    Låt dra några månader.

  • annethepper 17 september 2012

    Kan man frysa tårtbotten med pålagd VANILJKRÄM med gott resultat?

  • BlueStaar 17 september 2012

    Det kan du absolut göra, så länge du bara plastar in den ordentligt, jag brukar vira en massa plastfolie runt. Du kan till och med fylla hela tårtan i förväg om du vill med bra resultat vid upptining. tänk bara på att den mår bäst av att tina i kylen sen

  • Ruggbjerk 18 september 2012

    Skrivet av woopi den 20 aug 2012

    Finns det någon som har recept på Rostade inlagda hela Paprikor vore jag tacksam..


    Rosta paprikorna på kolgrill eller i ugn till skalet svartnat till minst 65%

    Lägg i en skål och täck över med plast eller ett tätslutande lock. vänta ca fem minuter.

    Skölj under kallt vatten och avlägsna skalet.

    Ta helst ut kärnorna och salta ev. lätt.

    Stoppa i en burk tills den är full och häll över olivolja eller vinäger/olivolja blandat 1/4 och spännade kryddor + ev. hela skalade vitlöksklyftor (kan också vara rostade eller rökta).

    Förvara i kylskåp

    Håller sig i ett par veckor utan konservering.

  • miabok 18 september 2012

    Jag ska göra tomatsoppa till ca. 20 pers. Har någon i`deer om proportioner och även innehåll? Tack!

  • robzon 20 september 2012

    Hejsan
    hittade ett recept på marinerad grillad i paprikor i min samling


    4 röda paprikor
    4 gröna paprikor
    4 gula paprikor
    Lag:
    2 shalottenlökar
    2 vitlöksklyftor
    2dl vitvinsvinäger
    2tsk salt
    1 tsk grovmalen svartpeppar
    2dl olja
    1 tsk torkad timjan

    skölj halvera och kärna ur paprikorna
    lägg paprikorna med skinnet uppåt på en plåt
    grilla mitt i ugnen på 250 grader ca 20 min tills skalet är svart och bubbligt
    låt paprikorna svalan och dra sedan av skalet
    skär i breda strimlor
    skala och finhacka schlottenlöken och vitlöken
    koka upp vinägern med båda löksorterna salt och peppar i en kastrull. Lägg i paprikorna och låt koka upp på nytt
    ta kastrullen åt sidan och tillsätt olja och timjan
    fördela paprikorna och lagen i väl rengjorda burkar och förslut med lock
    låt kallna
    förvara burkarna i kylen
    håller ca 1-1 1/2 månad

  • annelieberggren 26 september 2012

    Jag söker recept på inlagda små äpplen som man kan ha till steken eller grytan. Det var visst en delikatess förr att servera vid sidan om till söndags steken. Har massa små äpplen som jag skulle vilja lägga in och ta fram till älg steken.

  • rosatalo 26 september 2012

    Kan det vara dessa du menar?

    http://www.recept.org/Inlagda_paradisapplen.html

  • annelieberggren 26 september 2012

    Skrivet av rosatalo den 26 sep 2012

    Kan det vara dessa du menar?

    http://www.recept.org/Inlagda_paradisapplen.html



    Kanske går, men jag har inte paradis äpplen. de är söta och smakar lite.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.