Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på köpefrallorna

  • FruVesa 30 december 2009

    Hej

    Jag letar efter recept på de där lite blanka, lite sega köpefrallorna som finns i affärerna. De man kan köpa styckvis. Någon som vet något recept på hur man får till dem?

  • Roggan 30 december 2009

    Skulle råda dig att köpa ett mjöl som bagarna använder. Det heter Maitoba Cream. Innehåller mycket gluten vilket gör att brödet höjer sig mycket bra, blir saftigt och luftigt.
    Jag har senaste tiden använt mig av Jan Heds recept på baguetter. Blir finfint bröd. Mycket likt bageribröd.

    Här kommer receptet:

    Poolish (fördeg)
    3 dl vatten
    300 g Manitoba Cream
    5 g jäst

    Blandas ihop på kvällen och får vila i kylskåpet över natten.

    Botgöring
    6 g jäst
    3 dl vatten (jag brukar ha 3-4 dl vatten, tycker att degen blir för hård annars)
    700 g Manitoba Cream
    16 g salt

    Blanda poolishen med allt utom saltet och arbeta degen i maskin i ca 12 minuter på låg hastighet. Tillsätt saltet och kör degen ca 8 minuter till på lite högre hastighet.
    Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt den vila 90 minuter. Slå upp degen på bakbordet och skär bitar på 50-60 g. Rulla till runda bullar. Doppa dem eventuellt i vallmofrön eller sesamfrön. Låt jäsa ytterligare 75 minuter eller tills de har dubblat sin storlek under bakduk.
    Sätt in i ugnen på 250 grader. Spruta samtidigt in rikligt med vatten in i ugnen med en blomspruta. Stäng luckan snabbt. Sänk temperaturen till 200-220 grader efter fem minuter. Öppna ugnsluckan 30 sekunder efter ytterligare fem minuter för att släppa ut fukt. Detta gör att skorpan på brödet blir frasigt. Du kan lufta var femte eller tionde minut tills de ser färdiggräddade ut. Ta ut bröden och låt dem svalna på galler utan bakduk. Direkt när du tar ut dem ur ugnen kan du spruta lite vatten över dem igen så krackelerar de fint.

    Lycka till!

  • Roggan 30 december 2009

    Just ja, jag glömde säga att Manitoba Cream köper du i tvåkilosförpackningar på ICA eller COOP. Finns säkert på andra ställen också. Det är lila förpackningar. Finax tillverkar det.
    Det blir ca 25 frallor av satsen.

  • Becazinha 31 december 2009

    Då undrar jag: hur stor är skillnaden mellan Manitoba Cream och Vetemjöl Special som det annars så flitigt görs reklam för? Eller är det två helt olika saker? :o

  • asasto 31 december 2009

    Vetemjöl special har högre proteinhalt än vanligt vetemjöl, Manitoba cream har dock ännu högre proteinhalt + proteinet ska vara av allra finaste kvalite vilket gör bröden extra luftiga och saftiga.

  • FruVesa 31 december 2009

    Skrivet av Roggan den 31 dec 2009

    Just ja, jag glömde säga att Manitoba Cream köper du i tvåkilosförpackningar på ICA eller COOP. Finns säkert på andra ställen också. Det är lila förpackningar. Finax tillverkar det.
    Det blir ca 25 frallor av satsen.


    Självklart i vår lilla stad fanns inte manitoba cream på varken ica eller coop. Går receptet att göra med vetemjöl special?

    Ska man ändra några mått eller sånt om man kan använda det?

    Sedan tänkte jag på jästen. Är det torrjäst eller färsk jäst du använder? Måste nog införskaffa mig en bättre matvåg om jag ska lyckas få till rätt mängder

  • Roggan 1 januari 2010

    Be handlarna ta hem det. De brukar inte vara omöjliga. Visst kan man göra det på vetemjöl special, men jag tycker att det inte blir lika bra. Använd samma mått. Ta dock bara 3 dl vatten, blir bäst så. Använd färsk jäst!
    Har du "hålplåtar" så använd gärna det.

  • jimboz 1 januari 2010

    Jag har olika köpefrallor på Coop hemma..Menar du vanliga standardfrallor så betvivlar jag att dom skulle vara så värst avancerade. Det har ju en del med ugnen att göra också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.