Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Röksvamp...

  • madeinsweden83 23 augusti 2008

    Jag har lärt mig att röksvamp är en jätte god mat svamp. Har hittat jätte mycket. Men vad ska jag göra med dom?

  • boz1965 23 augusti 2008

    Har aldrig smakat, men det LÅTER inte gott...

  • The_mama97mia 23 augusti 2008

    Vet du jag har aldrig testat, har läst att de unga små exemplaren är OK matsvamp, men tror de3t bara är tvåstjärnigt? Spela roll. Stek i smör o testa!

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Rök- och äggsvamparna är alla ätbara som unga och så länge svampköttet är vitt och fast. Men smaken är lite speciell och det är inte alla som tycker om den. Men pröva det här enkla receptet: Hacka till cm-stora bitar och stek i lite smör. Häll ett eller flera ägg i pannan, rör om och salta. Ätfärdigt när äggen stelnat!

    Detta hittade jag på nätet för ett tag sedan, kommer bara inte ihåg var så jag kan inte ge dig källan, utan jag bara sparade texten... tyvärr.

  • madeinsweden83 23 augusti 2008

    Tack för tipsen! Jag har såklart bara plockat unga med vitt kött. Det finns massor här så jag hoppas att det är gott. Plockat över en liter idag och bara dom största så jag kan nog plocka några liter till. Bör jag förvälla dom innan eller bara steka? Ska prov steka imorgon.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.