Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sås till Ris a la Malta

  • magr710 7 december 2009

    Hej!
    Letar efter receptet till en jätte god sås till Ris a la Malta.
    Jag tror att det ska vara körsbärslikör och körsbärssylt i den.
    Är det någon som har smakat den, och har receptet?

  • Beckis83 7 december 2009

    jag har aldrig gjort det själv så jag har ingen aning, men kan man inte ta lite lyxigare körsbärssylt å värma plus likören då?

  • anault-4 7 december 2009

    björnbärscoulis är annars gott!

  • safir74 7 december 2009

    Den danska versionen av Ris á la Malta heter Ris ala mande och serveras med körsbärssylt. Kolla denna länk..

    http://kortomgott.taffel.se/2008/12/19/artikeldebatt-ris-a-la-malta/

  • ekotanten 7 december 2009

    I senaste utgåvan av Vår kokbok, receptet finns även i en broschyr i Coop-butikerna, serveras Ris à la Malta med björnbärscoulis.
    300 g björnbär
    1 dl vitt vin
    1 dl socker
    Blanda bär ( spara några till garnering), vin och skr i en kastrull. koka upp och låt det småputtra i ca 15 min, tills såsen tjocknat något. Rör då och då. Låt svalna.

    Annars går det bra att göra vanlig bärsås på valfria bär. Det är också gott!
    :D Ekotanten

  • stallperso 7 december 2009

    Om man inte vill ha sås, kan man servera med apelsinklyftor. Det kanske blir gott med apelsinsås! :D(Y)

  • boz1965 7 december 2009

    Skrivet av magr710 den 7 dec 2009

    Hej!
    Letar efter receptet till en jätte god sås till Ris a la Malta.
    Jag tror att det ska vara körsbärslikör och körsbärssylt i den.
    Är det någon som har smakat den, och har receptet?


    Den heter "Kirsebærsovs" och det är Skælskør som tillverkar den. Den finns på halvliters tetra i så gott som alla butiker (iaf i de stora kedjorna).

  • SDMaya 7 december 2009

    Jag kör med hemma gjord jordgubbssaft som jag reder av lite men potatismjöl, sen medan den är varm slår jag i en massa djupfrysta jordgubbar och sen är det bara att vänta tills den är kall om man inte vill ha den varm.

  • linros 7 december 2009

    Varm gröt, kall gräddmjölk, socker och kanel är också ett väldigt gott alternativ :-)

  • safir74 9 december 2009

    Hittade recept på Körsbärssås i en av mina kokböcker. Dessvärre innehåller den ingen körsbärslikör men det kan du ju ändå tillsätta om du så vill. :D

    Körsbärssås 4 portioner

    400 g konserverade körsbär
    1 dl strösocker
    1 msk potatismjöl
    2 msk vatten

    Häll körsbär och socker i en kastrull. Låt det koka upp och sjud på svag värme ca 10 min. Blanda potatismjöl och vatten och rör ner i kastrullen. Låt koka upp och ta sedan kastrullen från värmen och låt såsen svalna. Servera till Ris à l' amande dvs du ersätter apelsinen i Ris à la Maltan med 50 g skållad och hackad mandel och du får en dansk Ris à l' amande.(Y)

  • MatHanna 9 december 2009

    Körsbärssås är gott till den mäktiga ris a la maltan.
    Favoriten här hemma är att mixa halvtinade jordgubbar tillsammans med finrivet citronskal (eller lime) söta försiktigt med strösocker (eller sötningsmedel för de som hellre önska detta)
    Fräscht och rysligt gott!(L)

    Lycka till med julandet
    MatHanna

  • Vetebullen 11 december 2009

    Vi har alltid god hemlagad Jordgubbssylt till Ris á la Malta
    Känns som saft sås inte är så festligt (Y)(Y)

  • holmstedt 11 december 2009

    Det godaste jag vet är helt enkelt mixade sockrade hallon.

  • Okänd 11 december 2009

    En saftsås gjord på hallon och björnbär och som smaksätts med strimlat apelsinskal som kokats i lite vatten och socker. Red av med arrowrot och lite vatten, sila bort alla kärnor och apelsinskalen, servera såsen ljummen.
    Det går naturligtvis att göra såsen på blandsaft också.

  • MatHanna 11 december 2009

    mmmm(L), låter väldigt gott "jan-gunnar-j" detta måste jag testa, annorlunda tycker jag!
    I like...

  • delikatessqueen 11 december 2009

    Jag kokar allitd en saftsoppa/sås av outspädd svartvinbärssaft av hög kvalité. Späd med lite vatten o red av med lite potatismjöl. Låt soppan/såsen kallna ordentligt innan den serveras till Ris á la Maltan....mmm...:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.