Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

småkaka

  • ked1 15 juli 2010

    Från Kinaköpte jag med mig en kakform i skepnad av en fisk. Dn är väldigt detaljrik. Man fyller alltså formen med ngn typ av smör/mördeg och slår sedan ut kakan. Mitt problem är att hitta en deg som "håller formen" och inte sväller upp så att fisken är lika vacker efter gräddningen som före. Kan någon hjälpa?
    Svar till [email protected]

  • ElsaMatilda 15 juli 2010

    En grunddeg med smör socker mjöl och kanske en halv tesked bakpulver borde väl funka? Den blir rätt tung men om formen är platt gâr det nog bra om man serverar med t.ex. kokta äpplen eller päron och vaniljglass/sâs?

  • Bumbis 15 juli 2010

    Det borde väl funka med en vanlig sockerkakssmet.

  • Amika 15 juli 2010

    Här är länken till en kinesisk kvinnas matblogg på engelska. Hon bakar massor med såna saker. Hoppas du hittar något som passar dig. :)

    http://lilyng2000.blogspot.com/feeds/posts/default

  • ked1 16 juli 2010

    Skrivet av ked1 den 15 jul 2010

    Från Kinaköpte jag med mig en kakform i skepnad av en fisk. Dn är väldigt detaljrik. Man fyller alltså formen med ngn typ av smör/mördeg och slår sedan ut kakan. Mitt problem är att hitta en deg som "håller formen" och inte sväller upp så att fisken är lika vacker efter gräddningen som före. Kan någon hjälpa?
    Svar till [email protected]

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.