Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smal potatisgratäng

  • Matglad-54 12 april 2009

    :D Hur gör ni en potatisgratäng som det inte är så mycke med grädde i och den ska vara smarrig... Vill ej använda lätt produkter..... Koka potatisen i mjölk, då bränns den vid (för mej ialla fall)...

  • Okänd 12 april 2009

    Det går inte!
    Här kommer receptet på världens godaste potatisrätt!

    Gratin dauphinois.
    1 klyfta vitlök
    2 msk smör
    1 kg potatis
    3 dl vispgrädde
    5 msk riven parmesanost
    salt och grovmalen svartpeppar
    Gnid en ugnsfast form på insidan med vitlöksklyftan smöra formen väl.
    Skala och skiva potatisen tunnt och lägg dem lite omlott, salta och peppra och strö på lite av osten, häll på grädde så att första lagret är nästan täckt med grädde.
    Fortsätt att varva potatis, salt, peppar ost och grädde tills formen är fylld.
    Lägg smörklickar på det översta ostlagret.
    Baka i ugn på ganska låg värme, 150-175 grader tills gratängen är genomgräddad.

    Ingen lågkalorivariant precis, men ack så god!

  • pia61 12 april 2009

    Jag brukar blanda Keldas ostsås och mellangrädde, blir gott! (Y)

  • margitkallgren 12 april 2009

    Hej matglad! Så här gör jag. Skala och skiva potatisen i inte för tunna skivor. Varva med litet hackad vitlök , som kan uteslutas om man inte gillar det och riven herrgårdsost, litet salt och svartpeppar. Koka upp t ex 1½ dl grädde och 1½ dl mjölk och häll detta kokande över formen.
    Litet riven ost och ev smörklickar över. Grädda i 200 gr ugn i mitten. Prova med sticka.
    Vi tycker den är god och inte så fet.

  • monicadanell 12 april 2009

    potatisgratäng
    istället för grädde kan man
    ha grönsaksbuljong det är gott
    mvh monica

  • Amika 13 april 2009

    Jag brukar ta vanlig mjölk och matgrädde med 15% och blanda dem. Men det som är viktigt för att få potatisgratängen krämig är att fylla på flera gånger med vätska när den står i ugnen. Det lärde min syster mig. Jag hällde bara på och ställde in den tills den var klar förut. Men nu fyller jag på mjölk och matgrädde lite då och då. :)

    Jag kan tillägga att ingen gör så god gratäng som min syster... Jag har ätit mångas gratänger, men ingen slår henne på fingrarna. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.