Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Surkål på helt kålhuvud?

  • Sussiander 7 augusti 2010

    Hej alla matälskare.
    Finns det någon som vet hur man gör surkål av ett helt kålhuvud. När jag växte upp hade jag en kompis med jugoslaviska (serbiska) föräldrar och hennes mamma, Maria, gjorde de absolut godaste kåldolmarna jag någonsin har ätit. Jag kan inte glömma dem. Lyckigtvis fick jag receptet på fyllningen, men jag har ingen aning om hur hon gjorde surkålen. Jag minns att hon brukade ha kålhuvudet liggande i en plastback ute på balkongen med en handduk över i ca en vecka (tror jag, det var ju 30 år sen). Men jag minns inte vad hon hade i backen för att det skulle bli surkål, om det var helt täckt med vätska eller exakt hur länge hon lät det stå där ute. Kan någon hjälpa mig med detta? Jag hade blivit överlycklig om jag hade kunnat återskapa dessa underbara godbitar!
    Maria skrev heller inte upp receptet till den röda goda skyn/såsen som de låg i, men jag har hittat andra jugoslaviska recept med samma typ av sky så det ska nog ordna sig. Jag kommer att lägga ut receptet med bild här när jag äntligen har fått tillaga det. Har ni aldrig ätit jugoslaviska kåldolmar så rekommenderar jag det varmt. Svenska kåldolmar bleknar kraftigt i jämförelse, det vill jag lova. Åååh, vad jag längtar {eat}.

    ~*~ Sussi ~*~

  • UllaC 7 augusti 2010

    Detta låter väldigt intressant! Jag älskar svenska kåldolmar, älskar surkål, så den kombinationen kan jag verkligen tänka mej. Jag väntar med spänning på ditt recept och din bild.
    Lycka till!

  • Sussiander 7 augusti 2010

    Skrivet av ullac den 7 aug 2010

    Detta låter väldigt intressant! Jag älskar svenska kåldolmar, älskar surkål, så den kombinationen kan jag verkligen tänka mej. Jag väntar med spänning på ditt recept och din bild.
    Lycka till!


    Tack :)! Ja, jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta. Annars får jag söka hjälp någon annan stans, för jag bara måste göra dom. Och jag tycker det ska bli så kul att få dela med mig av detta goda.

  • UllaC 7 augusti 2010

    Norrmännen har ju den bästa surkålen som Noras och Mor Annas. Funderade just om norrmännen kanske också gör kåldolmar av surkål. Jag skall fråga en tjej jag känner och isf återkommer jag med besked {question}.

    Känner även några jugoslaver. Mitt barnbarn är servitör på en restaurang som ägs av jugoslaver. Vi får se vad jag kan få fram.

  • asasto 7 augusti 2010

    Surkålshuvuden kan man annars köpa på många invandrarbutiker runt hösten ifall man ska göra yogoslaviska sarma det är ju något enklare än att syra vitkålen själv.

  • UllaC 7 augusti 2010

    För att komma till en jugoslavisk matbutik eller invandrarbutiker ö.h.t ,behöver iaf jag köra 16-17 mil, med andra ord till Göteborg. Kanske är det så för Sussiander också. Bor man i en större stad är det oftast inga problem, men många bor på "landet". :(

  • Sussiander 7 augusti 2010

    Skrivet av ullac den 7 aug 2010

    Norrmännen har ju den bästa surkålen som Noras och Mor Annas. Funderade just om norrmännen kanske också gör kåldolmar av surkål. Jag skall fråga en tjej jag känner och isf återkommer jag med besked {question}.

    Känner även några jugoslaver. Mitt barnbarn är servitör på en restaurang som ägs av jugoslaver. Vi får se vad jag kan få fram.


    Tack så mycket ullac. Vad gulligt av dej :).


    Skrivet av asasto den 7 aug 2010

    Surkålshuvuden kan man annars köpa på många invandrarbutiker runt hösten ifall man ska göra yogoslaviska sarma det är ju något enklare än att syra vitkålen själv.


    Bra tips asasto. Tack för det o. Jag visste inte att de sålde hela surkålshuvuden. Trodde bara dom hade den vanliga strimlade. Lite svårt att rulla dolmar på det. Hihi. Bor visserligen på landet, men det är inte så långt från Vittskövle till Kristianstad. Typ 3 mil. Helt överkomligt :D.

  • Mostar 7 augusti 2010

    Hej
    Det är ganska enkelt. Man tar vit kål, kokt kallt vatten och salt.
    Ta bort yttersta blad, gör ett hål i det hårda mitten i kålhuvudet, fyll hålet med salt, tryck ner huvuden i en plast tunna. Lägg en stor sten uppe på och fyll på med kokt, kallt vatten. Salta. Det går åt mycket salt, nästan 1 kg/ 20 liter vatten.
    Det ska stå svalt-kalt i minst 10 dagar.
    Det enklaste är gå på Willys och köpa vacuum packad.
    Lycka till
    Mostar

  • Sussiander 8 augusti 2010

    Skrivet av Mostar den 7 aug 2010

    Hej
    Det är ganska enkelt. Man tar vit kål, kokt kallt vatten och salt.
    Ta bort yttersta blad, gör ett hål i det hårda mitten i kålhuvudet, fyll hålet med salt, tryck ner huvuden i en plast tunna. Lägg en stor sten uppe på och fyll på med kokt, kallt vatten. Salta. Det går åt mycket salt, nästan 1 kg/ 20 liter vatten.
    Det ska stå svalt-kalt i minst 10 dagar.
    Det enklaste är gå på Willys och köpa vacuum packad.
    Lycka till
    Mostar


    Tack så mycket Mostar {jump}! Blir till att åka och handla den 18:e. Gissa om jag ska göra jugoslaviska kåldolmar. Wohoo! Hoppas bara att jag får till den röda skyn/såsen så att den smakar ungefär som Marias {eat}. Lägger in recept och foto på "premiärdagen".
    Tack för alla svar och tips. Ni är gulliga {blowkiss}.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.