Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tröstemat, eller andra tips?

  • The_mama97mia 20 november 2009

    Hej alla goa vänner.
    Vi har haft det väldigt tråkigt här ett tag, min pappa gick bort förra lördagen. Idag skulle varit hans 68:e födelsedag.

    Jag har terapeutat med att laga extra god mat och lägga mkt omsorg på det.

    Har du ngt tips eller vill du dela med dig av hur du har blivit hjälp av mat kanske som tröst?

    Förlåt om det låter konstigt, alla gör vi olika och hanterar saker o svårigheter olika.

    Självklart tänder vi mycket ljus och pratar.

  • LindaGabriella 20 november 2009

    Det var tråkigt att höra om din pappa.
    Kan vara väldigt meditativt att jobba med händerna och man behöver ju äta trots att man sörjer. Jag kan tycka att bakning är mer avkopplande än matlagning, men gör det som passar dig.

  • busan37 20 november 2009

    Beklagar sorgen. När jag är ledsen eller lite nere så brukar jag trösta mig med glass eller choklad.
    Prata tror jag är väldigt bra terapi. Jag skulle nog också vilja sysselsätta mig med händerna, laga mat, baka eller handarbeta

  • The_mama97mia 20 november 2009

    mmm baka är väldigt kontemplativt...

    Jag är lite granna ute efter de där riktigt superduper goda recepten som nästan gör att man glömmer tid och rum...

    Känns som om jag vill laga väldigt extra special god mat till min mamma och mina barn, som är så ledsna.

    Så häng på med festrecept snälla!

  • Gnurf 20 november 2009

    Men snälla lilla hjärtat, det var väldigt tråkigt att höra. Å jag som surrade bort en timma med dig där på chatten senast förra fredagen.

    När min mor dog...ja det är väl enda gången i hela mitt liv som jag förlorade lusten till matlagning, däremot inte till att äta (tyvärr i det läget). Gick nog upp en 12kg i vikt månaden efter det. Min mor begravdes 23 December, så mat och godis fanns i överflöd. Men jag lagade nog inte så mycket avancerat just den perioden. Alla är vi olika.

    Jag tänker på dig Mia.

  • jimboz 20 november 2009

    Jag tycker du gör helt normala ting..jag har själv haft det motigt ett tag (Whiplash skada) Jag har gjort en massa knäppa saker i köket på dagarna, nu när jag inte kan jobba.
    Det är allt från Brödbak, Pizzadegar, Maränger, Sockerkakor, Kakor , Grytor och en himla massa glass..

    Ett bra tillfälle att Go Crazy i köket :

    Mitt matkonto har stigit med 30% för att jag inte har något annat att göra...

  • The_mama97mia 20 november 2009

    tack så mycket alla, jag menade inte att vara ute med ngn håv men tackar förstås ändå.
    Jimboz, jag forskar om smärta efter whiplashskada, förstår hur jobbigt du har det!

    Jag tänkte mer som,,, finns det ngn särskild maträtt eller sånt som gör att även en ledsen dag kan kännas lite festlig, förstår ni?

    Om man är väldigt ledsen har man kanske inte matlust alls, därför tänker jag att det ska vara superdupergott liksom, särskilt med tanke på mamsen.

  • Gnurf 20 november 2009

    Alltså...om jag känner mig lite nere eller less på allt så är det för mig personligen inte entrecote med bearnaisesås som gäller. Snarare frasvåfflor, ugnspannkaka, plättar, en hämtfamiljepizza kebab med röd OCH vit sås, 19 starköl. Typ. Tur man inte är böjd åt det hållet alltför ofta..:)

  • Wombat04 20 november 2009

    Mama, jag vet inte om kalops är någon festmat (jo, för mig är det det!) men det var vad vi åt när vi hade haft begravningen för min älskade spanska faster Teresa. Hon bodde här i Göteborg så jag hade förmånen att få växa upp med henne i min närhet.

    Vi hade en väldigt personlig begravning för henne, valde musik noga efter vad hon skulle ha tyckt om, så det blev ett intermezzo ur baletten "Manon Lescaut" som samlingsmusik, sedan blev det en gammal spansk dansmelodi som Plácido Domingo sjöng, och sist "Nessun Dorma" med José Carreras. Jag hade spelat in på band och tagit med mig till kapellet, och så använde vi deras högtalarsystem. Det blev jättefint! Sedan läste jag ett tal som jag hade skrivit som också var mycket personligt.

    Och sen åkte vi alla hem till oss och åt en gigantisk kalops, för det var Teresas favoriträtt och det var ju hon som skulle vara i centrum. Jag säger bara det, hon skulle ha älskat det om hon varit med ...

    Tänker på dig, Mama. Hoppas du hittar nåt riktigt gott att laga, jag vet precis hur det känns.

  • jimboz 20 november 2009

    Jag förstår förlåt att jag svävade iväg sådär..

    Det finns ett recept som får dig på lite bättre tankar och doften är helt underbar,kanske får det dig och Mamsen på andra tankar för en stund.

    Detta fick jag hos min Mamma för 3 veckor sedan och det doftade i hela trappen..
    Hon hittade det i tidningen buffé

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=686107

  • flingsalt 20 november 2009

    Jag beklagar sorgen. Jag tycker att du ska laga till någonting som han tyckte riktigt mycket om...

  • The_mama97mia 20 november 2009

    ja haha, tack, han gillade all min mat... förutom den gångn jag bjöd på klyftpotatis som var så hård att han bröt av en plomb... gud så jag skämdes.

  • AnneNi 20 november 2009

    Beklagar sorgen ;-(

    Rulader tycker jag är väldigt gott och festligt, tar ju lite tid att pilla ihop dem och sen låta dem stå o puttra. Gordon Ramsey lagade steak Diane på sitt cookalong-program, det är gott och kräver en del arbete. Stekt potatis med rosmarin o vitlök är bara så gott till! Pajer av olika slag är också väldigt gott och man kan ju variera samma skal med många olika fyllningar.

    Kanske är det viktgt att tänka på att inte all mat blir onyttig mat med mycket grädde (som mina förslag...) så att man äter många extrakalorier som tröst och sen får mer problem av det. Givetvis är det viktigt att äta, men jag hoppas du förstår hur jag tänker, man hör ju ofta om folk som "tröstäter" och sen fortsätter med det och mår dåligt av det i slutändan.

    Förstå helt klart att du vill tillbringa mycket tid i köket, matlagning och i synnerhet bakning är som terapi för mig med! Tänk så härligt att kunna baka och laga underbara rätter som både man själv och andra kan njuta av!

    Varma hälsningar Anneli

  • LEDIVO 20 november 2009

    (L)En varm kram från mig till dig. Vid sådana tillfällen i livet är det värme på alla sätt som behövs.
    Planka tycker jag känns varmt i kroppen på något vis jag knappt kan förklara, men jag tror det är att plankan håller maten varm länge.
    Hälsningar
    KAROLO

  • familjenlundin 20 november 2009

    Åh, jag beklagar verkligen sorgen :'( det är alltid tungt att mista en kär anhörig. Miste själv min älskade pappa för snart 9 år sedan och även om det är länge sedan så går det inte en dag utan att jag tänker på honom ( mest då på hans roliga uttryck och hans sjuka skämt :p ).

    Jag tänkte också föreslå planka som Karolo här ovanför gjorde :) inte så avancerat men ändå festligt :) och gott

    Tänker på dig i din svåra stund!

    Varma hälsningar Marina

  • Buspippi 20 november 2009

    Jag beklagar verkligen sorgen..
    Vi äter mycket fisk o detta gjorde jag för någon vecka sedan det var enkelt men min första tanke när vi började äta var så gudomligt gott och att denna middag på en restaurang skulle gå på massor pengar...
    Vit fisk med citrondoftande rotsaker
    Så gillar ni fisk så rekommendera jag detta varmt..

  • popik 20 november 2009

    Beklagar sorgen, men jag tror att ingen mat i världen kan minska sorgen, den måste få tid att läka ut.
    Min mamma dog endast 43 år gammal, då var jag 23 år. jag trodde inte att begravningen skulle påverka mig så mycket, men när jag kliver in i kyrkan och ser kistan så brister allt och jag rusar ut ur kyrkan och bara skriker.
    jag trodde att mitt hjärta skulle brista kunde knappt andas.
    Men som det står skrivet " Tiden läker alla sår"

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.