Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Viltrecept

  • biha 8 december 2008

    Jag undrar om någon har recept på revbensspjäll av älg

    Tacksam för svar innan Jul
    Kram biha

  • farmoringer 8 december 2008

    Jag brukar krydda med ingefära, grillkrydda, salt, peppar, paprikapulver och timjan. Ja, de kryddor som man själv tycker om. Jag steker de runt om sen får de koka både länge och väl i stekgryta. Det blir så gott. Annars så kan du bara koka dem i en god buljong sen griljera i ugn med honung och olika kryddor..

  • biha 8 december 2008

    Tack snälla du för tipset. Men hur länge kokar du köttet...rått??
    Samt hur lång tid i ugnen....å vilken värme????
    Har du några roliga tillbehör till julmaten...skinka, köttbullar,tjälknöl. renkött, lax, sill????
    Trevligt att denna sajt finns, med spännande recept....å rådgivning till den "vilsne" i matvärlden....samt alla hjälpsamma, trevliga människor här.
    Jag önskar DIG en riktigt God Jul.....med njutning av allt gott, både av mat, släkt å vänner
    Kram biha

  • farmoringer 8 december 2008

    Koktiden beror på om du har gammal älg eller ej.. Men minst två timmar får du räkna med. Jag brukar kolla med stekgaffel efter de där två timmarna för att se om det börjar släppa från benet.
    Ugnsvärmen kan väl vara ca 225 grader. Var så längesen nu så jag kommer knappt ihåg..Hur länge där är ju bara så att det glaceras med honungen kan man säga.. Fått lite färg..
    Jag skulle gärna äta rödkål till revbenen om det är till jul..
    God Jul Till dig också..

  • The_mama97mia 8 december 2008

    biha, om du har tur att ha tillgång till viltkött så är det bara att säga grattis! Jag gillar att ha vilt i köttbullarna. Späder gärna med viltkryddor i smeten med.

    Tjälknöl är väl suveränt också! Sååååååååå gott. Jag har sett recept på rödvinsmarinad/lag till tjälknul och det var så gott till just älgkött. Har inte receptet i mina recept men det finns säkert på MK .

  • biha 8 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 dec 2008

    Koktiden beror på om du har gammal älg eller ej.. Men minst två timmar får du räkna med. Jag brukar kolla med stekgaffel efter de där två timmarna för att se om det börjar släppa från benet.
    Ugnsvärmen kan väl vara ca 225 grader. Var så längesen nu så jag kommer knappt ihåg..Hur länge där är ju bara så att det glaceras med honungen kan man säga.. Fått lite färg..
    Jag skulle gärna äta rödkål till revbenen om det är till jul..
    God Jul Till dig också..

  • biha 8 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 dec 2008

    Koktiden beror på om du har gammal älg eller ej.. Men minst två timmar får du räkna med. Jag brukar kolla med stekgaffel efter de där två timmarna för att se om det börjar släppa från benet.
    Ugnsvärmen kan väl vara ca 225 grader. Var så längesen nu så jag kommer knappt ihåg..Hur länge där är ju bara så att det glaceras med honungen kan man säga.. Fått lite färg..
    Jag skulle gärna äta rödkål till revbenen om det är till jul..
    God Jul Till dig också..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.