Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Alli för viktminskning

  • boz1965 29 december 2009

    Har du tänkt att testa TV-reklamens "Alli" för att gå ner i vikt?

    Läs då dessa biverkningar först (utdrag från FASS.se):

    Allvarliga biverkningar

    Det är inte känt hur ofta dessa biverkningar förekommer

    Allvarliga allergiska reaktioner

    • Tecken på allvarlig allergisk reaktion är bland annat: ALLVARLIGA ANDNINGSSVÅRIGHETER, svettning, hudutslag, klåda, svullnad i ansiktet, snabb puls, KOLLAPS.

    → Sluta ta kapslarna. Sök läkarvård omedelbart.

    Andra allvarliga biverkningar

    • BLÖDNING FRÅN ÄNDTARMEN (rektum).

    • Divertikulit (inflammation i tjocktarmen). Symtomen kan bland annat vara smärta i magens (bukens) nedre del, speciellt på vänster sida, eventuellt med feber och förstoppning.

    • Pankreatit (inflammation i bukspottkörteln). Symtomen kan vara svår magsmärta som ibland strålar ut mot ryggen, eventuellt med feber, illamående och kräkningar.

    • Hudblåsor (även blåsor som brister).

    • Svår magsmärta orsakad av GALLSTEN.

    • Hepatit (inflammation av levern). Symtomen kan omfatta gulnad hud och ögon, klåda, magsmärta och ömhet i levern.

    → Sluta ta kapslarna. Tala om för din läkare om du får någon av dessa biverkningar.

    Mycket vanliga biverkningar

    Dessa kan drabba mer än 1 av 10 personer som tar alli

    • Gaser (flatulens) med eller utan oljig utsöndring.

    • Plötslig avföring.

    • Fet eller oljig avföring.

    • Mjuk avföring.

    → Tala om för din läkare eller apotekspersonalen om någon av dessa biverkningar blir värre eller besvärande.

    Vanliga biverkningar

    Dessa kan drabba upp till 1 av 10 personer som tar alli

    • Magsmärta (buksmärta).

    • INKONTINENS (avföring).

    • Rinnande/flytande avföring.

    • Oftare förekommande avföring.

    • Oro.

    → Tala om för din läkare eller apotekspersonalen om någon av dessa biverkningar blir värre eller besvärande.

  • MatHanna 29 december 2009

    Hmm, har testat utan problem eller rättare sagt enda problemet var att det hade gått lika bra/dåligt utan dessa tabletter efter egna erfarenheter av viktminskning under årens lopp, jag borde fattat bättre....:@?!
    CUUR har hjälp till "på traven" åtminstånde för mig men dessa är inte heller de minsta biverkningsfria.
    Vi vet ju alla vad som egentligen gäller....eller hur.....men visst vill man helst bli av med kilona "bums på momangen".

    Lycka till, ska själv försöka kämpa på igen efter nyår....:)

  • Schnitt 29 december 2009

    Hur f*n kan man få lansera ett läkemedel med sånna biverkningar? Effekten av den -eventuella- viktminskningen kontra biverkningarna blir ju +/- 0...
    Finns ju bättre alternativ!

  • boz1965 29 december 2009

    Skrivet av Schnitt den 29 dec 2009

    Hur f*n kan man få lansera ett läkemedel med sånna biverkningar...


    Det var ungefär det jag tänkte också när kollade upp den eftersom jag tänkte testa med Alli. Bra att FASS finns på nätet.

    Vem f-n vill riskera att sk*ta i brallorna, få blödningar ur tarmen, gulsot (hepatit), kollapsa mm?

  • Surreal 29 december 2009

    Alli försvårar fettupptaget, right? Inte så jätte genomtänkt egentligen.

    1. Fett är essentiellt för kroppens alla organ och en nödvändighet för att kroppen ska ta upp vissa vitaminer.

    2. Om man nu får någon viktnedgång av preparatet så kommer man, om man inte gör en radikal förändring i sin kost, att gå upp samma mängd efter man slutat med kuren eftersom kroppen återigen tar upp allt fett från maten.

    Säg att man stoppar i sig 100g fett om dagen (900kcal). Alli säger sig kunna hindra en fjärdedel av detta fett du äter från att tas upp,. alltså 25g eller 225kcal.

    Ett kilo kroppsfett innehåller ca 7000kcal vilket innebär att den potentiella viktminskningen vid 100g fett/dag blir ca 2hekto i veckan... Med tanke på de listade biverkningarna är det knappast värt det.

    Ett vettigt träningsprogram med både kondition och styrketräning, ett kostschema och lite jävlar anamma är oändligt mycket bättre - och det har enbart positiva biverkningar!

  • boz1965 29 december 2009

    ...Om man nu får någon viktnedgång av preparatet så kommer man, om man inte gör en radikal förändring i sin kos...


    Som jag har fattat det efter vad jag har läst i FASS så MÅSTE man ändra sin diet om man tar Alli, annars kommer man att bokstavligen sk*ta i brallorna eftersom man får fet diarré i kombination med kramper, vilket gör att man inte hinner till toaletten innan olyckan är ett faktum.

  • boz1965 3 januari 2010

    *puffar*

  • boz1965 3 januari 2010

    puff-puff!

  • redd 4 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 29 dec 2009

    ...Om man nu får någon viktnedgång av preparatet så kommer man, om man inte gör en radikal förändring i sin kos...


    Som jag har fattat det efter vad jag har läst i FASS så MÅSTE man ändra sin diet om man tar Alli, annars kommer man att bokstavligen sk*ta i brallorna eftersom man får fet diarré i kombination med kramper, vilket gör att man inte hinner till toaletten innan olyckan är ett faktum.


    Gulsot och rektal inkontinens låter ju knappast skoj.

    Men blir lite nyfiken när du säger att man MÅSTE lägga om kosten, låter som att kroppen får väldigt svårt att ta upp fett alternativt gör om fett till något annat otrevligt laxerande ämne och med tanke på att många vitaminer är fettlösliga.

  • Gnurf 4 januari 2010

    Skit i Alli :) Lägg om kosten och öka den fysiska aktivitetsnivån istället....

  • boz1965 4 januari 2010

    Skrivet av redd den 4 jan 2010

    Men blir lite nyfiken när du säger att man MÅSTE lägga om kosten, låter som att kroppen får väldigt svårt att ta upp fett alternativt gör om fett till något annat otrevligt laxerande ämne och med tanke på att många vitaminer är fettlösliga.


    Den gör ju i praktiken att man blir fettintolerant, i alla fall så länge man tar tabletterna. Matspjälkningssystemet kan inte ta upp lika mycket fett som om det fungerade normalt. Fettet måste ju ta vägen nånstans och det blir att det transporteras ut tillsammans med fekalierna, som blir lösa i och med fettinblandningen och man får fet diarré. Fet diarré i kombination med kramper - tja... Du kan nog själv räkna ut resultatet... :( Detta gör att om du inte äter en kraftigt fettreducerad kost så händer det sannolikt "olyckor".

  • carran59 4 januari 2010

    :)varför ska vi gå på detta skit? Alla vet ju vad som gäller eller hur.? Inkomst o utgift ska balansera, altså ät inte mer enn du gör av med. Balans mellan kost o motion. När man passerar 40 minskar förbränningen i kroppen. Ät mindre portioner o oftare o promenera varje dag 30 min. Det har vi alla tid med eller hur. Undvik vitt mjöl o socker det mår alla bättre av. Hoppas alla bojkottar allt vad bantningspiller heter.Om vi äter mer närodlad mat går vi automatiskt ner i vikt. Det tror jag i alla fall. // carran59

  • boz1965 4 januari 2010

    Närodlad mat gör ju inte I SIG att man går ner i vikt, men det är ju betydligt sundare för miljön iom att man slipper långa transporter.

    Men du har helt rätt i att insättning och uttag ska balansera. Är man överviktig, har man "för mycket på kontot" och behöver göra större uttag än insättningar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.