Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

att se antal kalorier per portion?

  • Mandira 28 oktober 2009

    Skulle någon kunna hjälpa mig. Jag håller på att jobba på min vikt och hittade denna underbara sida. Jag har sökt på lågkalorimat och hittat många recept. Men nu skulle jag gärna vilja veta hur många kalorier det är för en portion. I vissa recept så står det antal kalorier i receptet. Skulle någon kunna hjälpa mig här så jag vet hur många kalorier jag stoppar i mig. Jag skall bara äta 500 kalorier per lunch/middag per dag.

    trevlig hallowen/Mandira

  • Gnurf 28 oktober 2009

    Skaffa dig en våg och väg allt du tänker stoppa in i din maträtt, beräkna sedan kaloriinnehåll mha en kaloritabell...tex denna:

    http://www.kaloritabell.com/

  • Heatblast 29 oktober 2009

    Skrivet av Gnurf den 28 okt 2009

    Skaffa dig en våg och väg allt du tänker stoppa in i din maträtt, beräkna sedan kaloriinnehåll mha en kaloritabell...tex denna:

    http://www.kaloritabell.com/

    Intressant, men jag förstod inte riktigt tabellen på sidan. Skulle du möjligtvis kunna förklara hur man ska mäta eller väga för att få fram rätt enhet?

    Jag fortsatte på sidan och hittade: http://www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html
    Ska jag plusa på alla kCal för varje ingrediens eller är det något annat sätt, kan du vara snäll och förklara för mig? :o

  • Gnurf 30 oktober 2009

    Ja du Heatblast...jag kommer inte ihåg hur långt man hunnit inom ämnet Matematik vid 12-års ålder...så därför är det svårt att veta hur ingående min förklaring ska vara. Eftersom du är så ung så tycker jag nog inte att du ska hålla på med kaloriräkning överhuvudtaget. Prata med din Mamma lr Pappa eller någon annan vuxen i din närhet...:)

  • Heatblast 30 oktober 2009

    Jag vet mn jag tycker bara att det vore intressant att få reda på även om jag kanske inte borde bry mig... :) Man kan ju hålla koll på det även om man inte behöver bry sig...:)

  • Gnurf 30 oktober 2009

    Jo, det skadar inte att lära sig mer om saker. Bra att du är nyfiken!! Men se bara till att försöka hålla igång med idrott, äta ordentligt av tex husmanskost och så godis/läsk bara på lördag...(Y)

  • Heatblast 30 oktober 2009

    Jag kan inte lova men jag ska försöka:D

  • Heatblast 30 oktober 2009

    Kunde du förklara för mig hur man skulle få fram rätt siffra, eller var det för svårt föresten...?

  • Gnurf 30 oktober 2009

    Jamen...om du ska pochera en gösfilé tex...som alltså innehåller 97 kalorier per 100g...och din gösfilé väger 146g så blir kaloriinnehållet i din gösfilé (1,46 ggr 97) kalorier.

    Vill du tillsätta en skvätt grädde, tomatpuré och äta några potatisar till det så får du väga och beräkna på samma sätt för alla övriga ingredienser.

    Svårare än så är det inte.

    Skrivet av Heatblast den 30 okt 2009

    Kunde du förklara för mig hur man skulle få fram rätt siffra, eller var det för svårt föresten...?

  • Heatblast 30 oktober 2009

    Ååh, vad bra. Tackar!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.