Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Billig mat

  • BoLerik 14 januari 2011

    Hej!
    Jag är helt ny här och också i en helt ny livssituation som gör att jag måste bli bättre på att "hålla i pengarna". Önskar därför tips på billig, men ändå god, nyttig och relativt lättlagad, mat.

    Till saken hör att jag är ganska novis på det mesta inom mat; vad är näringsriktigt, vad är särskilt nyttigt, vilka ingredienser passar ihop osv.

    Tacksam för all hjälp.

    Hälsningar
    BoLerik

  • Lunchdax 14 januari 2011

    Ett tips är att ta vanliga varor som exempelvis korv o potatis, men sedan tillagar du antingen korven eller potatisen på något speciellt sätt. Det går fort (oftast) är enkelt och billigt om du använder billiga vanliga varor. Tänkte ge två exempel: falukorv & kokt potatis = tråkigt. Men ugnsbakad falukorv (skär skåror där du lägger i katrinplommon och sedan ev. hyvlar lite ost över allt och lägg i form in i ugnen) o kokt potatis är underbart. Eller ha falukorven "vanlig" men gör ugnsbakad potatis (stor potatis in i ugnen, snitta lite först så att den kan öppna sig). En stor sallad med bra grönsaker efter säsong är bra till all din mat och piggar upp. Prova dig fram!

    Billighetstips - undvik att köpa creme fraiche o bonjour och allt vad det heter. Gör enkla och krämiga såser genom att göra mjöl-redningar. Det är alltså vatten eller mjölk som blandas med lite mjöl (vanligt vetemjöl eller maizena mm) och kokas tills det tjocknar. Krydda och lägg i goda saker som svamp eller grönsaker efter vad du känner för. När man väl kan göra såser på mjöl är det hur enkelt och hur billigt som helst, och dessutom hur gott som helst och kan varieras i alla oändlighet!

  • bigganv 14 januari 2011

    Potatis, potatis, potatis..... finns massor att göra med den, och mätt blir man av den också.
    Raggmunk, potatisbullar, potatismos, bakad potatis, potatisklyftor i ugnen, potatis- och purjolökssoppa...... Till det kan man, precis som lunchdax säger, ha korv, men bacon brukar också vara billigt.
    Köttfärs är också något man kan göra mycket av, köp när det är extrapris och lägg i frysen. Köttbullar, pannbiff, köttfärssås, potatis- och köttfärsgratäng......... och mycket, mycket mer.

    Rotfrukter är också bra och billig mat, går att göra ungefär samma saker med dem som med potatis.

    Konserver med krossade tomater, svamp och vita bönor t.ex. är också bra tillbehör att ha hemma och blanda med t.ex. köttfärsen.

    Soppa är också billigt, och gott!

    Ett något rörigt, men förhoppningsvis inspirerande inlägg!:)

  • Josses 14 januari 2011

    Investera i en bra kokbok!
    Det finns många bra böcker ute i handeln t ex. Vår kokbok eller Rutiga kokboken mm.
    Det är alltid bra att ha en "pappers"kokbok också. Den kan bli din nattlektyr :z
    Kan ju hända att datorn havererar av olika orsaker...{weep}
    Tigg ihop recept av vänner, kolla i tidningar
    Kolla om något studieförbund har någon matlagningskurs.
    Är oftast roligare att laga mat tillsammans och var framför allt inte rädd
    att prova dig fram med div. experiment i köket.

  • Marre73 14 januari 2011

    Ica har kassler i storbit denna vecka 30kr/kg. man kan göra hur mycket som helst med den,dela upp den i mindre bitar o frys in(Y)

  • BoLerik 15 januari 2011

    Tack för många goda idéer!:)

  • Mistys 15 januari 2011

    Sök här på forumet på "billig mat" "fattig student" eller liknande. Vi har haft massor av trådar i samma ämne med många bra råd och tips. Där lovar jag att du hittar intressant läsning i ämnet (Y)

  • siggemums 15 januari 2011

    Den allra billigaste maten jag kan komma på är potatisssoppa och det är samtidigt jättegott!!
    Skiva potatis och fräs i lite smör tillsammans med hackad lök utan att få färg i en tjockbottnad kastrull.
    Häll över vatten och buljongtärning och låt koka tillls potatisen är mjuk.

    Ett annat tips är att passa på att köpa på extrapris tex högrev och göra grytor. Gör långkok kvällen innnan eller på helgen. Grytor blir bara godare av stå till sig någon dag.

    Själv är jag verkligen ingen expert på att jaga extrapris men jag köper ofta kött med kort datum till halva priset, jag har aldrig råkat ut för att det varit tveksam kvalite.

    Se till också att ha koll på vad som är säsongens råvaror.

  • Peter_Stompare 15 januari 2011

    Undvik kött och köp istället torkade baljväxter av tex märket LaRoc, undvik Risenta som är svindyra. Gör storkok och frys in i mindre påsar. Sen kan du göra bönbiffar, grytor, röror sallader mm i långa banor för en spotstyver. När jag har varit som fattigast har jag ätit mat baserad på baljväxter ca 4-6 gånger i veckan utan att tröttna, kan tillägga att jag dessutom aldrig har haft så bra fysik som jag fick när jag var arbetslös.
    En annan bra sak att är att odla några egna kryddörter. Med hjälp av dom kan man variera maten när man inte ens har råd med bönor längre.
    Och som en annan sa; håll koll på säsongerna!

  • frucaos 15 januari 2011

    Glöm inte att äta fisk - trots att det inte är det billigaste kanske. Men det är ack så nyttigt och viktigt näringsmässigt sett. Du får leta extrapris där också!
    Storkok är tingen också! Frys in och plocka fram senare - så smidigt också!

    Köttfärssås kan drygas ut med rivna morötter, chili con carne kan man med fördel dubbla mängden bönor i.

    Ge dig ut och plocka nässlor på våren - nässelsoppa är gott, billigt och nyttigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.