Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För gamla varor, fortfarande gångbara?

  • frele1 4 april 2012

    Nu ikväll skulle jag göra hallonmousse. En av ingredienserna är vit sirap. Det har jag ju i skåpet, tänkte jag. Men, den gick ut för 3 år sedan! Den är full av "sockerklumpar" och ser mest ut som en klumpig saftkräm. Luktar och smakar dock helt okey. Min fråga är, kan jag använda den??

  • husmusen88 4 april 2012

    Ja det är ju bara socker, så länge den inte har jäst så är det inga problem. Smakar det ok och luktar ok så funkar den.

  • skumpan64 5 april 2012

    Det är väl helt ok att använda. Vi är ju i allmänhet lite för noga med datummärkningen. Jag har försökt lära mina barn att så länge det luktar och smakar ok kan det användas. Känner man tveksamhet är det bara till att kasta.

  • Lunchdax 5 april 2012

    Om det är till fin tårta till fin middag kanske jag inte skulle chansa när sirapen är klumpig och så :) men annars skulle jag använda den.

  • FruCaramel 5 april 2012

    Jag hade slängt den och tagit en tur till affären

  • LitenRos 5 april 2012

    Värm den lite och lös upp klumparna, smaka och använd om det smakar ok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.