Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilltajm!

  • Okänd 12 mars 2012

    Hej alla glada!

    Nu inleds årets grillsäsong när som helst. Så, passa på att rusta grillen inför vårens ankomst, fixa med kol eller gasol, iordningställ redskapen och fundera på nya recept. Att vara väl förbered är ju aldrig fel. Och sen - på med förklädet och sätt igång!

    Här ett första tips om tunna revbensspjäll:

    Barbeque spareribs

    För att få bästa resultat när jag grillar tunna revbenspjäll förkokar jag dem i lätt saltat vatten med en tillsatt oxbuljongtärning tills köttet nästan släpper från benen. Under tiden rör jag till en egen glaze bestående av rapsolja, fransk senap, div. kryddor, honung, lite pressad citron, några stänk Tabasco och med en eller ett par tsk HP Hot Barbecue Spicy Smokey Wood Sauce. Experimentera gärna själva!
    (TIPS! Om du använder en brödpensel i stället för visp homogeniseras glazen snabbare.)

    Sedan torkar jag av spjällen med hushållspapper, saltar och pepprar (svartpeppar) dem, samt penslar dem med glaze på båda sidor. Sedan på grillen med dem efter att ha lagt några lagerblad och ett par kvistar rosmarin direkt på de glödande grillkolen för lite extra läcker rökeffekt. Vänd och pensla glaze ytterligare ett par gånger och avsluta med att pensla en sista gång inför serveringen.

    Jag serverar dem gärna med en fräsch sallad och bakad potatis med Aioli som fyllning. Källarsval öl att dricka till smakar inte heller fy skam.

    Yahooo! Come and get it!

  • The_mama97mia 12 mars 2012

    (Y)
    Grillsäsongen har börjat igen här för ett tag sen, nästan så att jag blev bekymrad över var jag skulle få tag på mer briketter....

  • Forsen 12 mars 2012

    Här (nästan) längst upp i norr trotsade jag vintern i fredags och premiärgrillade på altanen. Det blev favoriten hel urbenad lammstek, marinerad i riven vitlök, olivolja och örter sedan dagen innan. Tog ~50 minuter på grillen på indirekt värme, men det var det värt!

  • chrisq 12 mars 2012

    (Y)(Y)(Y)(Y)

  • safir74 13 mars 2012

    Hos oss har vi grillat även under vintern (Y)

  • MosterNettan 13 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 12 mar 2012

    Hej alla glada!

    Nu inleds årets grillsäsong när som helst. Så, passa på att rusta grillen inför vårens ankomst, fixa med kol eller gasol, iordningställ redskapen och fundera på nya recept. Att vara väl förbered är ju aldrig fel. Och sen - på med förklädet och sätt igång!

    Här ett första tips om tunna revbensspjäll:

    Barbeque spareribs

    För att få bästa resultat när jag grillar tunna revbenspjäll förkokar jag dem i lätt saltat vatten med en tillsatt oxbuljongtärning tills köttet nästan släpper från benen. Under tiden rör jag till en egen glaze bestående av rapsolja, fransk senap, div. kryddor, honung, lite pressad citron, några stänk Tabasco och med en eller ett par tsk HP Hot Barbecue Spicy Smokey Wood Sauce. Experimentera gärna själva!
    (TIPS! Om du använder en brödpensel i stället för visp homogeniseras glazen snabbare.)

    Sedan torkar jag av spjällen med hushållspapper, saltar och pepprar (svartpeppar) dem, samt penslar dem med glaze på båda sidor. Sedan på grillen med dem efter att ha lagt några lagerblad och ett par kvistar rosmarin direkt på de glödande grillkolen för lite extra läcker rökeffekt. Vänd och pensla glaze ytterligare ett par gånger och avsluta med att pensla en sista gång inför serveringen.

    Jag serverar dem gärna med en fräsch sallad och bakad potatis med Aioli som fyllning. Källarsval öl att dricka till smakar inte heller fy skam.

    Yahooo! Come and get it!




    Ursäkta språket, men fy fan va gott det låter. Jag har klippt ut ditt inlägg och sparar det i min Word-samling!
    Blir inspirerad att ta itu med balkongen. Tack för det Lars!

  • Okänd 15 mars 2012

    Skrivet av MosterNettan den 13 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 12 mar 2012

    Hej alla glada!

    Nu inleds årets grillsäsong när som helst. Så, passa på att rusta grillen inför vårens ankomst, fixa med kol eller gasol, iordningställ redskapen och fundera på nya recept. Att vara väl förbered är ju aldrig fel. Och sen - på med förklädet och sätt igång!

    Här ett första tips om tunna revbensspjäll:

    Barbeque spareribs

    För att få bästa resultat när jag grillar tunna revbenspjäll förkokar jag dem i lätt saltat vatten med en tillsatt oxbuljongtärning tills köttet nästan släpper från benen. Under tiden rör jag till en egen glaze bestående av rapsolja, fransk senap, div. kryddor, honung, lite pressad citron, några stänk Tabasco och med en eller ett par tsk HP Hot Barbecue Spicy Smokey Wood Sauce. Experimentera gärna själva!
    (TIPS! Om du använder en brödpensel i stället för visp homogeniseras glazen snabbare.)

    Sedan torkar jag av spjällen med hushållspapper, saltar och pepprar (svartpeppar) dem, samt penslar dem med glaze på båda sidor. Sedan på grillen med dem efter att ha lagt några lagerblad och ett par kvistar rosmarin direkt på de glödande grillkolen för lite extra läcker rökeffekt. Vänd och pensla glaze ytterligare ett par gånger och avsluta med att pensla en sista gång inför serveringen.

    Jag serverar dem gärna med en fräsch sallad och bakad potatis med Aioli som fyllning. Källarsval öl att dricka till smakar inte heller fy skam.

    Yahooo! Come and get it!




    Ursäkta språket, men fy fan va gott det låter. Jag har klippt ut ditt inlägg och sparar det i min Word-samling!
    Blir inspirerad att ta itu med balkongen. Tack för det Lars!


    Jag ursäktar sååå gärna språket, tar själv till mustiga uttryck ibland. Men det var kul att du tog till dig mitt grilltips. Tacksam om du, när du testat, vill ge en kommentar om ditt resultat.

    Ha det gott!

  • Lenkan 15 mars 2012

    På lördag blir det premiärgrillning här!
    Blir nog karrékotlett med majskolvar och vitlöksmarinerade champinjoner

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.