Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kokbok

  • farmoringer 25 december 2007

    Jag som samlar på kokböcker fick en norsk kokbok i julklapp. Jätterolig läsning eftersom det är på norska. Men, är det någon som söker ett norskt recept så kanske jag har det...:D

  • evaldo 25 december 2007

    Har du recept på - Akvavitgravad lax med dill och enbär. - Har ätit det hos en norsk familj vi besökt.

  • farmoringer 25 december 2007

    Nej, tyvärr. Nu har jag bläddrat och läst och hittar inget sådant. Det är Norges nationalrätter står det. En matresa från söder till norr..

  • farmoringer 26 december 2007

    Hittade receptet hos ICA kuriren

    Akvavitgravad lax
    Ingredienser 10-12 portioner:

    2 msk salt
    2 msk strösocker
    1 tsk grovmalen vitpeppar
    1 knippa dill med stjälkarna kvar, grovhackad
    2 msk akvavit
    10 enbär
    2 kg hel lax, filead och ansad, men med skinnet kvar
    Så här gör du:
    Blanda salt, socker och peppar i en skål. Blanda dill, akvavit och enbär i en annan. Lägg ett lager saltblandning i botten på en form. Ovanpå en tredjedel av dillblandningen. Lägg en fiskhalva med skinnsidan nedåt i formen. Strö mer av salt och dill ovanpå fiskköttet. Placera nästa fiskbit ovanpå med den tunna delen mot den tjocka delen på underliggande laxskiva. Strö över resten av blandningarna.

    Täck fisken med plastfolie och placera en lämplig tyngd ovanpå. Låt fisken stå i rumstemperatur tills den saftat till sig. Ställ sedan fisken i kylen i 3–4 dygn. Vänd den dagligen. Skrapa bort kryddor och dill före serveringen. Bjud gravlaxsås till.
    Tips! Frys laxen före eller efter gravningen om det inte är norsk odlad lax.

  • anluk 26 december 2007

    Låter spännande med norsk mat, skiljer det sig mycket från svensk???

  • farmoringer 26 december 2007

    Tycker kanske inte det sklijer så mycket men eftersom det är nationalrätter så är de lite speciella, tror jag. Men som sagt, eftersom allt är på norsk så kan jag inte översätta riktigt allt men det kan man kanske lista ut till sist.

  • evaldo 27 december 2007

    Akvavitgravad lax med dill och enbär

    10-12 portioner:

    2 msk salt
    2 msk strösocker
    1 tsk grovmalen vitpeppar
    1 knippa dill med stjälkarna kvar, grovhackad
    2 msk akvavit
    10 enbär
    2 kg hel lax, filead och ansad, men med skinnet kvar
    Så här gör du:
    Blanda salt, socker och peppar i en skål. Blanda dill, akvavit och enbär i en annan. Lägg ett lager saltblandning i botten på en form. Ovanpå en tredjedel av dillblandningen. Lägg en fiskhalva med skinnsidan nedåt i formen. Strö mer av salt och dill ovanpå fiskköttet. Placera nästa fiskbit ovanpå med den tunna delen mot den tjocka delen på underliggande laxskiva. Strö över resten av blandningarna.

    Täck fisken med plastfolie och placera en lämplig tyngd ovanpå. Låt fisken stå i rumstemperatur tills den saftat till sig. Ställ sedan fisken i kylen i 3–4 dygn. Vänd den dagligen. Skrapa bort kryddor och dill före serveringen. Bjud gravlaxsås till.
    Tips! Frys laxen före eller efter gravningen om det inte är norsk odlad lax.

  • farmoringer 27 december 2007

    Ja, det var precis det jag skrev i tidigare inlägg..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.