Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat och dryck som gifter sig?

  • snuosm 24 oktober 2008

    Har fler än jag varit med om fantastiska mat&dryck upplevelser?

    Jag börjar med Janssons frestelse tillsammans med Nils Oscar God Lager :p

  • snuosm 31 oktober 2008

    :(Oj, jag får väl lov att svara mig själv här då...dagens middag med vin till är också smaker som gifter sig med varann..:D kolla tråden vad blir det till middag, så får ni se (H)

  • Roggan 31 oktober 2008

    Honungsgratinerad getost (chèvre) med ruccola och rostade pinjenötter/flagad mandel på stekt franska plus en dutt balsamicovinägrett gifter sig fantastiskt bra till viner gjorda på druvan sauvignon blanc, ex från Loire eller Nya Zeeland.

    En annan höjdare är roquefort i kombination med ett sött sauternvin eller något annat ädelrötevin.

    Amarone och parmesan.

    Nu blev jag sugen på ost...(H)

  • matnjutaren 31 oktober 2008

    Skrivet av Roggan den 31 okt 2008

    Honungsgratinerad getost (chèvre) med ruccola och rostade pinjenötter/flagad mandel på stekt franska plus en dutt balsamicovinägrett gifter sig fantastiskt bra till viner gjorda på druvan sauvignon blanc, ex från Loire eller Nya Zeeland.

    En annan höjdare är roquefort i kombination med ett sött sauternvin eller något annat ädelrötevin.

    Amarone och parmesan.

    Nu blev jag sugen på ost...(H)

    Mmmmm....
    De vart jag med nu.:p

  • matnjutaren 31 oktober 2008

    Pepparkakor med roquefortost på och ett glas sherry till kan verka "sjukt" men ack sååå gott. :)

  • snuosm 20 mars 2009

    Eftersom jag varit på champagne-provning för ett tag sedan så får jag lov att säga pilgrimsmusslor och en riktigt god champagne. Det var verkligen en aha-upplevelse!

    Trevlig helg önskas alla livsnjutare :D

  • snuosm 12 augusti 2011

    Dags att puffa på lite på denna tråd, eller hur (Y)

    Dandelion Vineyards "Lionheart of the Barossa" Shiraz 2009 passade utmärkt till mina antipasti-paprikor (ugnsstekta spetspaprikor delade på längden i fyra delar, som jag hällde olivolja, äppelcidervinäger och örtkryddor på) och grillade COOP-korvar (minns inte vad de heter, men de är supergott kryddade och extra tjocka:) Jo, vi hade babymajs och tzaziki till också!

  • Mistys 12 augusti 2011

    Merlot-vin och mögelosten S:t Agur.

    Men det måste vara ett Merlot-vin för att få till DET!

    Har provat med andra rödviner men det ger inte den rätta Haleluja-moment känslan;)

  • 123Linnea 12 augusti 2011

    Pepparkakor och mjölk
    Pepparkakor och fil
    Pepparkakor och kaffe

    Varmchoklad och prickigkorvlimpemacka
    Varmchoklad och stektäggmacka
    Varmchoklad och ostlimpemacka

  • 123Linnea 12 augusti 2011

    Pepparkakor och mjölk
    Pepparkakor och fil
    Pepparkakor och kaffe

    Varmchoklad och prickigkorvlimpemacka
    Varmchoklad och stektäggmacka
    Varmchoklad och ostlimpemacka

  • bellafri 12 augusti 2011

    Där jag är uppväxt i spanien är en god men lite annorlunda tapa en bit roqueford på en urkärnad dadel som man serverar på en brödbit. Vi dricker ett rioja till men kan tänka mig smaken med ett amarone samt att man kanske serverar på en crostini eller liknande.... Mmmmm,,,, Det e ju gott på pepparkaka med som sagt... ;)

  • snuosm 13 augusti 2011

    Skrivet av Misty09 den 12 aug 2011

    Merlot-vin och mögelosten S:t Agur.

    Men det måste vara ett Merlot-vin för att få till DET!

    Har provat med andra rödviner men det ger inte den rätta Haleluja-moment känslan;)


    Det ska provas!! Förresten så passar ett Merlot-vin även till surströmmingsklämma, men hoppa över löken i så fall :)

  • Countrygirl 13 augusti 2011

    Skrivet av Misty09 den 12 aug 2011

    Merlot-vin och mögelosten S:t Agur.

    Men det måste vara ett Merlot-vin för att få till DET!

    Har provat med andra rödviner men det ger inte den rätta Haleluja-moment känslan;)


    Har du testat med Amarone? Det är så ljuvligt gott! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.