Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mått på långpannan?

  • Kajsa77 7 april 2008

    Hej!
    Någon som har en aning om vad som är standardmått på en "långpanna"?
    Har flera superbra recept som man gör i långpanna, men i min långpanna som hör till ugnen så blir allt för platt, och i den teflonform som jag annars har blir kakorna oftast rätt så tjocka. Så därför undrar jag, det måste ju finnas ett uttalat standardmått på långpannor eftersom det i recepten aldrig skrivs ut ngt mått utan bara just "långpanna"!
    Någon som kan hjälpa mig?!
    TACK PÅ FÖRHAND!

  • Milla81 7 april 2008

    Ofta står det 30*40 cm i recepten

    Milla

  • tulle 7 april 2008

    Oftast är det nog ca 30x40 cm. Jag har recept där det står angivet att man ska dela av långpannan så den blir mindre, men annars brukar det stå 30x40 cm.
    Skulle tro att det är något slags standardmått kanske?

  • Milla81 7 april 2008

    När jag har haft stora ugnar med stora långpannor har jag bara ökat satsen. Man kan ta 1,5 eller 2 satser beroende på hur stor långpanna man har.

    Milla

  • Kajsa77 7 april 2008

    Tack för alla svar!
    Min ugns-långpanna är 34x40 och min form som jag skrev om är 24x34....
    Då är inte ugns-långpannan så fel ändå då! Men som sagt, det mesta blir ganska platt......

    Ja, jag undrar också hur man "delar av" en lånpanna?

  • Kajsa77 7 april 2008

    Jag får helt sonika prova mig fram och lägga till en mängd i recepten!

  • Kicki8 7 april 2008

    Jag har en stor långpanna oftas så ökar jag receptet, men ibland viker jag bakplåtspapper till "rätt storlek" går inte med alla kakor.

  • evaldo 7 april 2008

    Måtten är väl i stort sätt standard för ugnarna, beroende på vilken spis man har. Det vanliga är ca 30x40 cm.

  • zudette 7 april 2008

    Har just köpt ugn och fick då veta att standardmåtten förändrats då ugnaran blivit mindre (av energiskäl) och därmed också plåtarna´- Plåtarna, eller i alla fall de i min nya ugn, har en "plattare framkant" så det skulle ändå inte funka att baka en vanlig långpannekaka i den. Använder nu en alluminiumform (tror jag) storlek 30 x 40!

  • The_mama97mia 7 april 2008

    Jag utgår nog från att det är min ugnsplåt som gäller när det står Långpanna.
    Avseende att dela av långpannan kan jag tänka mig ta hjälp av alu folie. Beror på hurdan smet det är.

  • The_mama97mia 7 april 2008

    hehe, kom på att det blir överkurs när man vbill använda sin ovala stora gratängform. Vilket jag gör till typ ugnspannkaka.... Hur var det nu med matematikkunskaperna... ?

  • monel 7 april 2008

    *Tittar åt ett annat håll och låtsas inte se*

    Skrivet av mama97mia den 7 apr 2008

    hehe, kom på att det blir överkurs när man vbill använda sin ovala stora gratängform. Vilket jag gör till typ ugnspannkaka.... Hur var det nu med matematikkunskaperna... ?

  • farmoringer 7 april 2008

    Jag har också köpt ny ugn och där är långpannan större än vad den var i min gamla. Plus att den är djupare..

  • gunillaz6 7 april 2008

    Skrivet av Milla81 den 7 apr 2008

    När jag har haft stora ugnar med stora långpannor har jag bara ökat satsen. Man kan ta 1,5 eller 2 satser beroende på hur stor långpanna man har.

    Milla

    1,5 sats brukar bli perfekt

  • LindaGabriella 18 juni 2010

    För att undvika krångel kan väl alla skriva mått på långpannan vi använder när vi lägger in recept? Då vet man ju hur just det receptet funkar och kan dubbla eller dela om det behövs.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.