Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

någon med erfarenhet av att laga mat i gammal järnspis?

  • Shoutoutloud 6 november 2009

    har just köpt ett hus på landet. i huset finns 2 järnspisar och en öppen spis. har aldrig lagat mat förut i en järnspis men den tidigare ägaren brukade göra det. är det svårt?en står i köket. har tyvärr ingen bild.men det finns en lucka för matlagning och ovanpå är det en spishäll. på vänster sida lägger man in veden i en lucka. funkar det som en vanlig ugn?

  • pluggmorsan 6 november 2009

    Hej och grattis till dina järnspisar! Du måste nog prova dig fram, börja med något enkelt och snabbt, varma mackor el dyl. Pizza bakad i en riktigt het järnspis är supergott!

    Det gäller att lära sig elda jämnt så tempen inte blir olika hela tiden. Blir det för varmat så får du glänta på luckan! När du kan med spisen så kan du göra underbara saker, inte minst riktigt gammaldags bröd!

    Lycka till! Maria

  • kattgnag 6 november 2009

    STORT grattis, ladymarmalade!! (Y) Gör dig a-l-d-r-i-g av med dessa underbara ting!
    Dels är värmen du får en helt annan (dvs mycket "goare") än den traditionella elvärmen, dels kan du alltid laga mat och koka kaffe/te oavsett hur långa och många elavbrott du nu än kan råka ut för...
    Skam till sägandes har jag aldrig provat att laga mat I min järnspis men självklart PÅ...
    Har hittills varit för feg men blir allt sugen att testa med ngt enkelt, precis som ”pluggmorsan” säger….
    Vi har för närvarande fyllt ugnen med täljsten för att hålla kvar värmen under längre tid men de går enkelt att ta ur om man vill.
    Har du nåt bra recept på ”riktigt gammaldags bröd”, ”pluggmorsan”, får du hemskt gärna dela med dig!
    :)

  • Shoutoutloud 7 november 2009

    att baka bröd i spisen låter spännande=)jag har alltid drömt om ett hus som eldas med ved men vi kommer senare att komplettera dessa med en luftvärmepump och i den öppna spisen ska vi installera en keddy eller handöl eller dyl för att hålla nere kostnaderna och inte "elda för kråkorna".
    det finns en elspis också men det känns som att vi inte kommer att använda den lika ofta..
    täljsten låter smart, är det dyrt och var får man tag i det.- och vad är en täljsten exakt?är det som en stenugnshäll` eller var det kallas?som man kan göra stenugnsbakat bröd på osv?

  • Lenael 7 november 2009

    Förr brukade jag få hjälp av en arbetskamrat, hon torkade mina äppelringar i sin järnspis.
    De var sen jättebra att ha under vinterhalvåret. Riktigt gott.(Y)

  • Gladiolus 7 november 2009

    Grattis till en riktig järnspis!
    Hemma hade vi bara järnspis när jag var barn. I den lagade Mor all mat och naturligtvis blev det en vana att känna efter med handen i ugnen hur pass varmt det var. Där gräddade hon den allra godaste sockerkaka. På kvällen vid sängdags när elden falnat och ugnen inte var alltför varmt gjorde hon en plåt med de underbaraste maränger, som hon kunde ta ut nästa morgon. Lycka till!

  • kattgnag 7 november 2009

    Skrivet av pluggmorsan den 6 nov 2009

    Hej och grattis till dina järnspisar! Du måste nog prova dig fram, börja med något enkelt och snabbt, varma mackor el dyl. Pizza bakad i en riktigt het järnspis är supergott!

    Det gäller att lära sig elda jämnt så tempen inte blir olika hela tiden. Blir det för varmat så får du glänta på luckan! När du kan med spisen så kan du göra underbara saker, inte minst riktigt gammaldags bröd!

    Lycka till! Maria


    Hallå - försvann du "pluggmorsan"?
    Är så jättenyfiken på det där brödreceptet!
    Jag vågar inte satsa en hel deg i järnspisen... Fel av mig egentligen - borde våga pröva!
    :'(

  • kattgnag 8 november 2009

    "täljsten låter smart, är det dyrt och var får man tag i det.- och vad är en täljsten exakt?är det som en stenugnshäll` eller var det kallas?som man kan göra stenugnsbakat bröd på osv? "

    Täljsten är ganska dyrt. Kommer inte ihåg vad de kostade, vi köpte i alla fall 8 stycken: 30 cm långa, 6 cm höga och 8 cm breda.
    Varje sten väger 4,7 kg så de väger!...
    Leta hos de som säljer vedspisar/kakelugnar och dyl.
    Det lite ”roliga” med täljsten är att man kan skära i den! Ytan känns lite ”fet” och jag tror att det är nån sorts talk. Man ska kunna steka på den utan fett…Aldrig provat!

  • Shoutoutloud 11 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 8 nov 2009

    "Täljsten är ganska dyrt. Kommer inte ihåg vad de kostade, vi köpte i alla fall 8 stycken: 30 cm långa, 6 cm höga och 8 cm breda.
    Varje sten väger 4,7 kg så de väger!...
    Leta hos de som säljer vedspisar/kakelugnar och dyl.
    Det lite ”roliga” med täljsten är att man kan skära i den! Ytan känns lite ”fet” och jag tror att det är nån sorts talk. Man ska kunna steka på den utan fett…Aldrig provat!


    vad brukar du använda stenen till då?:)

  • Okänd 12 november 2009

    En hederlig gammal järnspis, lyckliga du!
    Det väcker minnen, man blir lite nostalgisk till och med.
    När man väl har lärt sig att använda den så vill man inte laga mat eller baka i en el-spis mera.
    Tänk, olika varma plattor beroende på var på spiseln man ställer grytan.
    Och värmen, ja den goa värmen skall vi bara inte tala om!
    Har man sedan tillgång på bra ved till lågt pris så märks det i plånboken också.
    En sak till, om det blir strömavbrott så tänder du en massa levande ljus och eldar i din vedspis, lagar din mat och slipper frysa!
    Lycka till med eldaningen.

  • maria_wijk 12 november 2009

    Skrivet av ladymarmalade den 12 nov 2009

    Skrivet av kattgnag den 8 nov 2009

    "Täljsten är ganska dyrt. Kommer inte ihåg vad de kostade, vi köpte i alla fall 8 stycken: 30 cm långa, 6 cm höga och 8 cm breda.
    Varje sten väger 4,7 kg så de väger!...
    Leta hos de som säljer vedspisar/kakelugnar och dyl.
    Det lite ”roliga” med täljsten är att man kan skära i den! Ytan känns lite ”fet” och jag tror att det är nån sorts talk. Man ska kunna steka på den utan fett…Aldrig provat!


    vad brukar du använda stenen till då?:)


    Täljsten brukar en del använda som "värmemagasin", täljsten drar åt sig värme från omgivningen snabbt men avger värmen långsamt. Alltså kan någon ha täljsten i ugnsdelen av en vedspis och när elden slocknat i eldstaden så har täljstenen värmts upp och gör att värmen stannar kvar längre. Ungefär så funkar det i korta drag.

  • Shoutoutloud 12 november 2009

    Tack för alla svar:) Med huset följer det ved för ca 2 år framåt så det blir att elda mycket
    Det är en stor vedhög i lagårn' och en stor utanför.:p, så vi kommer nog inte behöva frysa i vinter.
    Vi flyttar in den 1 december och jag längtar! Min svärmor berättade att hon växte upp med järnspis och när de köpte hus när hon träffade svärfar så fanns där bara järnspis men den rev dem ut
    (på det glada 70talet!) jag tror hon är lite avis på oss idag:D

  • kattgnag 12 november 2009

    Skrivet av ladymarmalade den 12 nov 2009

    Tack för alla svar:) Med huset följer det ved för ca 2 år framåt så det blir att elda mycket
    Det är en stor vedhög i lagårn' och en stor utanför.:p, så vi kommer nog inte behöva frysa i vinter.
    Vi flyttar in den 1 december och jag längtar! Min svärmor berättade att hon växte upp med järnspis och när de köpte hus när hon träffade svärfar så fanns där bara järnspis men den rev dem ut
    (på det glada 70talet!) jag tror hon är lite avis på oss idag:D


    Tokiga människor som de betedde sig när de rev ut så bra saker ur sina hus! Menar inte specifikt dina svärföräldrar. I princip ALLA gjorde ju så, även de stora bostadsbolagen.

    Precis som "Metalmaid" säger så har vi täljstenen i ugnen och drygar på så vis ut värmen efter att vi slutat elda:)
    Apropå ved så värmer den ju egentligen tre gånger: dels när du sågar, dels när du klyver och staplar och sist men inte minst när du eldar:)
    Tänk bara på att ha framförhållning. Försök ha koll på hur många kubik ni gör er av med under vinterhalvåret så ser du behovet. Sen gäller det att jaga och köpa bra ved och den skall helst ligga och torka färdigklyvd ett till två år innan den används. INTE under presenning! Och får du med ek i vedhögen skall den torka ytterligare ett år.

    Jag är så lycklig, glad och tacksam för vår vedspis i köket så du anar inte. I rummet har vi också en öppen spis med en Kedddy-insats som får värma hela huset. Alla el-element är avstängda!:D

    Lycka till!!(Y)

  • Shoutoutloud 16 november 2009

    Oj vad lång torktid det var. men det gäller att ha framförhållning som du sa. Förre ägaren hade en driftkostnad på 14500/år. det är 109m2 fördelat på 2 våningar. men vi får hålla koll på hur mycket vi förbrukar. Ja jag håller med om att folk var galna förr, och är det fortfarande. Min sambo samlar på svartvita vykort och staden vi bor i var så betydligt mycket vackrare förut, då fanns här massa vackra gamla byggnader och mycket var i trä. Mycket av det som var har rivits för att ersättas med fula lådor. Och de få fina hus som finns kvar lär inte finnas så länge till:'( Männisch jer tokut.
    Huset är byggt 1916 och nu är det typ 60-70tals inredning.
    Men vi har tänkt försöka återställa inredningen så att den blir mer tidsenlig med när huset byggdes.
    Nu är det fula platta fyrkantiga element men med tiden ska de bytas ut eller försvinna om vi inte behöver dem. det kanske räcker med våra spisar och en luftvärmepump. iallafall ska de inte finnas kvar de som är där idag. de är fruktansvärt fula. trot eller ej men det finns ju faktiskt vackra element:p

  • 123Linnea 16 november 2009

    Vi har också en järnspis. Den står helt oanvänd - för vi har inte kommit oss för att provtrycka skorstenen. Men det får man väl ta o göra en dag - för vilken bra sak att ha hemma; inte minst vid strömavbrott.
    Vi eldar med ved i vår panna, men den står i ett uthus - så man märker ju aldrig av det där mysiga.

    Det första jag skulle prova om jag började använda spisen, är nog att koka vatten. Då kan man ju se hur värmen funkar på plattorna, utan att något gick till spillo.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.