Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som vill testa mitt PC-program för effektiv planering och inhandling?

  • MartinJohansson 20 januari 2010

    Hej!

    Jag har utvecklat ett program som ska hjälpa mig när jag vill storhandla. Eftersom jag har småbarn händer det ofta att jag åker iväg sent för att handla och hinner inte alltid komma på mat till så många dagar (och det blir ofta vissa maträtter som förekommer för ofta :)). Huvudsyftet med programmet är därför att effektivisera planering och inhandling. Nu tänkte jag att fler kanske har samma behov som mig så jag tänker lägga upp programmet på min hemsida. Det vore dock jättekul om någon, som tycker att mina ovanstående problem låter bekanta, ville testa programmet och hitta dess brister, så jag kan hyfsa till programmet innan. Jag berättar gärna mer för den som är nyfiken.

    Tack på förhand!

    Mvh
    /Martin J

  • jezicka 20 januari 2010

    Hejsan!!

    Jag hade jättegärna velat prova det. Vi har bestämt oss för att börja veckohandla och planera middagarna med lite bättre framförhållning men än har det inte blivit av. Sitter nu och ska försöka komponera ihop nästa veckas mat men hittar inget direkt bra.

    MVh Jessica

  • Okänd 20 januari 2010

    Skrivet av jezicka den 20 jan 2010

    Hejsan!!

    Jag hade jättegärna velat prova det. Vi har bestämt oss för att börja veckohandla och planera middagarna med lite bättre framförhållning men än har det inte blivit av. Sitter nu och ska försöka komponera ihop nästa veckas mat men hittar inget direkt bra.

    MVh Jessica


    Hittar du inget på Matklubbens sida? Där finns det massa goda recept du kan skriva ut om du har en skrivare t.ex

    Jag plockar dom mesta matrecepten härifrån. Jättegott det mesta.

  • Erajscha 20 januari 2010

    Jag provar gärna! Jag veckoplanerar idag och handlingsplanerar i excelark på månadsbasis.

  • jezicka 20 januari 2010

    Skrivet av danniella den 20 jan 2010

    Skrivet av jezicka den 20 jan 2010

    Hejsan!!

    Jag hade jättegärna velat prova det. Vi har bestämt oss för att börja veckohandla och planera middagarna med lite bättre framförhållning men än har det inte blivit av. Sitter nu och ska försöka komponera ihop nästa veckas mat men hittar inget direkt bra.

    MVh Jessica


    Hittar du inget på Matklubbens sida? Där finns det massa goda recept du kan skriva ut om du har en skrivare t.ex

    Jo jag hittar en del men är dålig på att planera inköpen och lägga upp en veckomeny som är varierad

    Jag plockar dom mesta matrecepten härifrån. Jättegott det mesta.

  • MartinJohansson 21 januari 2010

    Jag har en liten beskrivning av programmet (på engelska, men det finns en översättningsknapp längst ner i fönstret) här:

    http://www.shortcutdev.com/Home/projects/recistant

    Jag kan försöka lägga upp programmet ikväll så att det är åtkomligt för den nyfikne.

    /Martin J

  • boz1965 21 januari 2010

    Skrivet av Erajscha den 20 jan 2010

    Jag provar gärna! Jag veckoplanerar idag och handlingsplanerar i excelark på månadsbasis.


    Jag använder också Excel + lite egen VB-kod.

  • MartinJohansson 21 januari 2010

    Här finns en testversion av programmet:

    http://dl.dropbox.com/u/2629040/publish/Recistant/publish.htm

    Den som vill testa det kan säkert komma med många förbättringsförslag eftersom jag bara suttit med det själv och blivit så van vid hur det ska användas.
    Jag har bara lagt in några exempelrecept nu så kan man lägga in egna om man vill. Det kräver lite jobb i början med inläggning av artiklar och recept men när man väl har en bra bas av recept i programmet så underlättar det när man snabbt ska handla mat till några dagar.

    För att komma igång rekommenderar jag att man läser igenom beskrivningen (samma som tidigare inlägg):
    http://www.shortcutdev.com/Home/projects/recistant
    Det går också bra att maila mig (länk i programmet) om man undrar något.

    Tack på förhand för ev. tips och råd!

    Mvh
    /Martin J

  • jimboz 21 januari 2010

    Jag brukar skriva upp en lapp när jag ska handla.. På min nya mobil så har jag Postit lappar....
    Ska jag ta med mig Laptopen när jag ska handla ?
    Fattar inte riktigt ......

  • MartinJohansson 23 januari 2010

    För många passar det nog bättre och går snabbare att skriva en lapp för hand.

    För min del har jag försökt komma ifrån följande problem som jag ofta råkar ut för när jag snabbt ska handla på väg hem från jobbet eller har bråttom att handla efter att barnen lagt sig:
    - Jag kommer inte ihåg vilka maträtter vi brukar göra och som vi vet att barnen gillar
    - Jag vet inte i huvudet vilka ingredienser jag behöver till ett recept
    - Jag har inte varorna sorterade på lappen så jag missar lätt något på en avdelning och får gå fram och tillbaka i affären
    - Jag tar en liten risk varje gång jag ska multiplicera upp ett recept till fler personer än det är skrivet för
    - Jag tar en risk när jag ska plussa ihop gemensamma ingredienser till olika rätter

    I mitt program har jag en lista på de ca 20 maträtter vi brukar göra sen kan man förstås vilja göra något nytt ibland men det kan jag lägga in i programmet då. I listan ser jag även snittpris för varje rätt baserat på priser för alla ingredienser och mängden av dessa. Jag kryssar bara i de rätter jag vill handla till (och kan öka antal portioner per rätt om jag vill). Sedan kan jag lägga till enstaka extra varor som inte ingår i recepten om jag vill (t.ex. kattmat). Sedan får jag fram en shoppinglista där alla varor jag behöver står i en sorterad lista. Jag kan välja vilken affär jag ska ha listan sorterad efter och även spara vilken ordning sektionerna kommer i i någon ny affär. Den färdiga listan kan jag sedan skriva ut via texteditor eller SMS:a till min telefon (två knappar i programmet).

    Men som sagt, det passar nog inte alla men det passar sådana som mig. Jag sitter vid en dator hela dagen på jobbet så det är lätt att göra en lista när jag ska hem. Hemma har jag också alltid datorn igång. Framförallt får man nog ha stort datorintresse för att vilja ta hjälp av datorn.

    Mvh
    /Martin J

  • Okänd 23 januari 2010

    Jag har ingen PC!

  • Countrygirl 23 januari 2010

    Jag brukar testa program åt min man och testar gärna ditt program för att utveckla detl.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.