Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

panik - frysen e inte kall nog!

  • thinas-vegmat 5 augusti 2013

    vet inte om jag postar rätt, men vet inte var annars jag ska posta.
    jag har på senaste tiden märkt att det tar lååång tid att frysa in is i min frys.
    samt att när man tar fram glass osv så e den lite småmjuk.
    tittade efter å såg att det bara är -10 grader i frysen! {shock}

    vet ju att det ska vara -18.
    men har verkligen INGEN lust att ta hit nån som ska byta ut frysen nu så tänkte fråga här vad det kan bero på.
    kan det bero på att det är för mkt saker i frysen?
    att den behöver frostas av? (det gjorde jag iofs rätt nyligen, dock rätt slavrvigt, tog bara bort det värsta)
    något annat? {question}

    å sist men inte minst, kan man blir sjuk av att äta frysvaror som förvarats i -10?
    det känns dock som om det är kallare på vissa ställen i frysen än i andra.
    inne i frysen finns även en knapp som det står "rapid switch" bredvid, vad gör den?

    hoppas på snabbt svar, blir ju nervös över min kassa frys. men nu ska jag gå å plocka ur all gammal glass som aldrig blir uppäten å fördela allt i frysen lite å hoppas det blir bättre då.

    snälla, hjälp!

  • The_mama97mia 5 augusti 2013

    Ledsen, men jag tror inte det finns ngn annan utväg än att reparera eller byta ut frysen.
    Jag skulle inte äta feta saker som legat i för hög fryskyla, men du kan ju testa att laga till, smaka av.
    Jag har själv haft frysproblem av liknande slag, fick tillkalla reparatör x 2! Nu verkar den funka igen. Jag hade en sk självavfrostande frys- (skåp).
    Lycka till...

  • thinas-vegmat 6 augusti 2013

    menar du att -10 är "för hög fryskyla"?
    jag trodde det var minst -18 som gäller för att den öht ska vara effektiv? {question}

  • Zelium 6 augusti 2013

    Skrivet av thinas-vegmat den 6 aug 2013

    menar du att -10 är "för hög fryskyla"?
    jag trodde det var minst -18 som gäller för att den öht ska vara effektiv? {question}


    Minst minus 18 bör det vara.
    Jag vet inte hur din frys ser ut med is men min spontana reaktion är att frosta av frysen ordentligt. Pröva att trycka på knappen, kanske den ska vara aktiverad?
    Lycka till.

    Zelium

  • The_mama97mia 6 augusti 2013

    jag menade att -10 är för hög värme = inte tillräckligt kallt...
    ;)

  • Anderstam 6 augusti 2013

    Ett tips är att dra fram frysen och kolla så det inte är fullt av damm vid kompressor och resten av baksidan.
    "Rapid Swits" = Snabbinfrysning, och innebär att kompessorn jobbar för fullt till rätt frystemperatur uppnåtts.

  • boz1965 6 augusti 2013

    Jag hade nog också börjat se mig om efter en ny frys till ett rimligt pris...

  • mola67 6 augusti 2013

    Det verkar som om din frys fattas köldmedia (Gas). Det kan bero på en läcka. Kompressorn jobbar för fullt men det blir inte tillräckligt kallt ändå. Ring en reparatör som kan laga läckan och fylla på mer köldmedia. Lycka till.

  • thinas-vegmat 8 augusti 2013

    Skrivet av boz1965 den 6 aug 2013

    Jag hade nog också börjat se mig om efter en ny frys till ett rimligt pris...


    jag bor i hyresrätt å behöver således inte betala någonting. men bara att släppa in en främling i mitt hem är illa nog för mig. :(

  • thinas-vegmat 8 augusti 2013

    Skrivet av Anderstam den 6 aug 2013

    Ett tips är att dra fram frysen och kolla så det inte är fullt av damm vid kompressor och resten av baksidan.
    "Rapid Swits" = Snabbinfrysning, och innebär att kompessorn jobbar för fullt till rätt frystemperatur uppnåtts.


    jag e på tok för klen för att kunna förflytta ett helt kyl/frys-skåp.
    dessutom sitter det så inkilat så jag skulle säkert få det att fastna på snedden

  • thinas-vegmat 8 augusti 2013

    Skrivet av mola67 den 6 aug 2013

    Det verkar som om din frys fattas köldmedia (Gas). Det kan bero på en läcka. Kompressorn jobbar för fullt men det blir inte tillräckligt kallt ändå. Ring en reparatör som kan laga läckan och fylla på mer köldmedia. Lycka till.


    kylen (som sitter ihop med frysen) är det dock inget fel på. om det var en läcka borde väl den med påverkas? om det var en gasläcka skulle det väl kännas en lukt?

  • LenaBE1 8 augusti 2013

    Jag skulle deffenetivt ringa och kalla på en reparatör om jag som du bodde i hyresrätt, dom är duktiga och gör det dom ska och inget annat så du behöver inte vara orolig.
    Jag bor i villa, men jag skulle ändå ringa en reparatör eller också köpa en ny frys, i mitt fall det senare för min frys är ca 20 år så den "lever" på övertid.
    Jag skulle nog inte äta glassen och annat som kan innehålla massor med bakterier när det inte varit tillräckligt fryst. Vissa saker som du har i frysen kanske inte är någon fara med men du får själv avgöra vad du tror är ätligt eller inte. Lukta och smaka och använd sunt förnuft.
    Lycka till.

  • thinas-vegmat 8 augusti 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 8 aug 2013

    Jag skulle deffenetivt ringa och kalla på en reparatör om jag som du bodde i hyresrätt, dom är duktiga och gör det dom ska och inget annat så du behöver inte vara orolig.
    Jag bor i villa, men jag skulle ändå ringa en reparatör eller också köpa en ny frys, i mitt fall det senare för min frys är ca 20 år så den "lever" på övertid.
    Jag skulle nog inte äta glassen och annat som kan innehålla massor med bakterier när det inte varit tillräckligt fryst. Vissa saker som du har i frysen kanske inte är någon fara med men du får själv avgöra vad du tror är ätligt eller inte. Lukta och smaka och använd sunt förnuft.
    Lycka till.


    ja, jag ska ju givetvis ringa dom, men inte riktigt ännu. måste samla mod först. å glassen har jag redan kasserat. å eftersom jag inte äter kött så har jag bara vegmat i frysen, å det skäms ju inte lika lätt å snabbt som köttprodukter tror jag?
    men det e klart jag går på smak å lukt å inte bara trycker i mig utan att tänka mig för.

  • emolof 9 augusti 2013

    Det är nog mer värt att ringa din hyresvärd i stället och felanmäla din trasiga frys än att bli sjuk av dålig mat. Oavsett om frysvarorna är kött, vegan, grönsaker ska man aldrig ge sig på matvaror som är "halvfrusna" eftersom bakterier vaknar till liv fortare än man tror. Och en matförgiftning kan t ex ge kaliumbrist m.m med långvariga konsekvenser för kroppen. Så ring eller töm frysen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.