Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pasta

  • jollo10 16 november 2011

    Hej!

    Jag ska få en pastamaskin i julklapp, och jag undrar om ni vet någon bra kokbok där det finns en massa tips och recept på hur man gör egen pasta med goda såser osv.

    Ungefär en 1000 olika pastarätter eller liknade, eller lär dig gör din egna pasta, ni förstår, sådant är jag ute efter

    Och har ni några tips på bra pastamaskiner?

    Några tips?

    Tack på förhand
    Mvh

    Jonas

  • jollo10 16 november 2011

    Helst ingen med för avancerad recept!

  • wildlife 16 november 2011

    Själv har jag:

    http://www.bokus.com/bok/9789179024543/stora-pastakokboken/

    Både recept på såser och hur man gör pasta... :) Bra bok!

  • jollo10 17 november 2011

    Okej, men står det också, HUR man gör egen pasta och steg för steg hur man gör egen pasta?


    Vad är det för nivå på recepten?

  • jollo10 17 november 2011

    PUFF

  • piusamadeusmozart 17 november 2011

    Steg 1: Lägg en hög med mjöl på bordet (bäst finmalt mjöl)
    Steg 2: Gör ett hål i mitten av mjölhögen
    Steg 3: Häll i lite salt och sen lite vatten och puffa ner lite mjöl och rör om med ett finger (även ett par droppar olja gör att den blir smidigare för nästa steg)
    Steg 3: Fortsätt med mer vatten tills du bundit upp allt mjölet till en smidig deg så att du kan knåda den utan att den klibbar i bordet.

    Om du vill göra äggpasta byter du ut vattnet med ägg. Jag kan inte säga hur relationen ägg och mjöl är så du får exprimentera.

  • anjaed 17 november 2011

    One more Slice av Leila Lindholm. Jag älskar hennes böcker och här är ett kapitel om hur man gör pasta från grunden + pastasåsrecept. Hon ahr fantastiska pizzarecept också:-9

  • a-lie 17 november 2011

    Har Wallmans Pastamaskin och är jättenöjd (Denna http://www.cervera.se/Laga/Produkt/?pid=1539).
    I regel följer det ett häfte med om maskinens skötsel, hur man gör pasta, etc - det är hur enkelt som helst. Vi brukar räkna 1 Ägg och ca 100 gr mjöl till en portion pasta, däremot fuskar jag lite och kör först lite med elvispens degkrokar (detta är säkert en dödssynd i Italien {angry-annoyed}) och arbetar den sedan smidig med händerna.

  • jollo10 18 november 2011

    Okej tack för alla tips, någon som har tips på en kokbok som bra handlar om pasta och hur man gö?

  • kungen1000 18 november 2011

    puff

  • jollo10 19 november 2011

    Puffili

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.