Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

råd och tips angångde dieter

  • lenahedberg11 19 juli 2011

    Hallooo..
    jag kollar på olika dieter . kolla lite lchf men vet inte har nämligen problem äta mjölk produkter och även nötter i stor mänder även paprika och feta prudukter efter en gall operation jag har gjort sedan ett par år tillbacka .
    Samtidig måste man ät mycket fullkorn mm.
    Jag är dålig på äta rätt och frukost mellan mål och lunch de går oftast långa tider i mellan...
    Vill ha nått man kan äta som passar hela familjen då man småbarnsfamilj ..
    någon som har tips på nått bra sätt på inseration och recept..?? taktsam för svar..

  • Countrygirl 19 juli 2011

    Om du har svårt för fett kanske ren LCHF inte är att föredra men ta bort kolhydraterna som du ser för man får i sig tillräckligt ändå. Lägg inte till så mycket fett som LCHF men fettet ger en bättre och längre mättnadskänsla så ta bort alla lightprodukter och anpassa så gott du kan. Gå mer åt GI hållet.

    Det spelar ingen roll vilken diet man äter, människan ska äta oftare än vad den oftast gör. Mellanmål kan vara ett kokt ägg, om man tål det, en banan, annan frukt, en avocado eller en liten fullkornmacka.

    Se till att hitta en frukost som passar dig och din familj. Jag älskar min havregrynsgröt varje morgon men det passar inte alla. Frukosten är det viktigaste målet på dagen. När du äter den sätter du igång kroppen och alla dess funktioner som tex ämnesomsättningen. Man kan gå ner i vikt bara genom att äta frukost och mellanmål. Se till att sätta mattider och håll dem. Till slut kommer din kropp att anpassa sig och den kommer säga till själv för kroppen gillar rutiner.

    Min morgongröt består av 1 dl havregryn fiber, 1 msk solrosfrön, 1 msk linfrön, 1 msk krossade linfrön, 1 msk russin, några goyabär och 2,5 dl vatten. I en skål in i mikron 3 minuter, 1 tsk lingonsylt och lite mjölk.

    För inspirerande recept, kolla runt här på matklubben, här finns massvis med recept för mellanmål.

    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    Lycka till!

    {cowboy}

  • Krabban87 19 juli 2011

    Jag personligen tror inte på dieter =)
    Jag har gått ner 15 kg bara av att börja med just frukosten och mellanmålen som jag aldrig åt innan =)
    Nu har jag i och för sig börjat träna 4 ggr i veckan för att uppnå mer resultat =)
    För övrigt så äter jag nu vad jag vill, men jag är ganska noga med att det inte ska vara fabrikat eller halv fabrikat. Kanske inte så lätt i en små barns familj dock =/ men är noga med att kolla köttmängder och så om jag handlar till exempel köttbullar färdigt.
    Sen försöker jag hålla mig till naturliga fetter =) fetter från oliver, nötter, kokos och så...
    Annars kan jag rekomendera en app till iphone och till vissa nokia tror jag den funkar som heter ShapeUp... Där kan du räkna ut hur mycket du vill gå ner, under hur lång tid med mera... Sen räknar den ut hur mycket kalorier du ska äta...
    Detta finns på internet också men den är otrolig som hjälp i mobilen när man är ute och äter lunch till exempel =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.