Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Raketost!

  • Amika 4 maj 2012

    Köpte idag kavli mjukost på tub med brieost-smak. Och till min stora glädje så smakade den... Raketost!! :DD :D :DD

  • Bumbis 4 maj 2012

    Raketost är ett barndomsminne som jag tänker på ofta. Vihade alltid med den till stranden när jag var liten. Jag är ju äldre än dig och jag är "nästan" helt säker på att den förrsvann 78-79. Du borde inte veta hur den smakade. Jag kollar detta närmare. Oh, vad god jag tyckte att den var.{clap}

  • DoctorWho 4 maj 2012

    Skrivet av Amika den 4 maj 2012

    Köpte idag kavli mjukost på tub med brieost-smak. Och till min stora glädje så smakade den... Raketost!! :DD :D :DD


    TACK för tipset, jag har en släkting som saknar Raketosten jättemycket. Han vill mycket gärna testa mjukosten.

  • Mistys 4 maj 2012

    Fanns inte att köpa efter 1979. Slutade att tillverkas då!

  • Amika 4 maj 2012

    Jo jag vet Mistys. :) Men min mormor köpte upp ett lager som hon hade i frysen. :) Så jag har visst smakat den. :) På den tiden var det ju inga "bäst före" som gällde. Bara att titta, smaka och lukta. Och var det inget fel så, då åt man det. Så jag åt faktiskt det på mackan när jag var riktigt liten. Jag har ett vagt minne, jag kan inte varit mer än 5-6 år. Men visst minns jag den. :)

  • Amika 4 maj 2012

    Sen om den smakade lika när den varit fryst så länge som när den var färsk... Det låter jag vara osagt. *skrattar*

  • business1 5 maj 2012

    Faktiskt, så är det helt OK att frysa ost. I synnerhet dessertostar som är lite krämiga. Köper alltid upp mig på t ex brietårtor när det är extrapris, delar i lagom bitar och fryser styckförpackat. Likaså river jag ostskalkar och fryser ipåsar

  • Bumbis 5 maj 2012

    Ost är perfekt att frysa, både i bit och riven men kanske inte 5-6 år.o_O

  • busan37 5 maj 2012

    Jag har aldrig ätit raketost, hur smakar det?

  • boz1965 5 maj 2012

    "Vanlig" hårdost som man vill skiva och ha på mackan är väl inte direkt nån höjdare att frysa eftersom den blir grynig och inte vill hålla ihop. Men om man däremot tänker sig att använda den i gratänger, i såser eller på pizza så är det perfekt att riva den och frysa in den i "portioner". Den går hop igen när den smälter.

    Hur det ligger till med Brie och annan kittost vet jag däremot inte eftersom jag aldrig har gett mig på att frysa dem.

    Är egentligen lite tveksam till bäst-före på ost med tanke på att den många gånger har lagrats i åratal innan den når konsumenten.

    Jag brukar köra "visseltestet" på ost - jag visslar på den och om den inte kommer krypandes ur kylen av sig själv så duger den :DD

  • Anderstam 5 maj 2012

    Ett tips om man får överbliven Brie eller Camembert är att skära i lagom bitar och dubbelpanera. Frys sen in dom. fungerar perfekt att tina och fritera. Smaskens ihop med hjortronsylt {drool}

  • Mistys 5 maj 2012

    Skrivet av busan37 den 5 maj 2012

    Jag har aldrig ätit raketost, hur smakar det?


    Vet inte om jag kanske minns fel, var ju såååååå många år sedan men känns som om minnena kommer tillbaka när jag äter Falkbygdens rökta ost. Smakmässigt , men konsistensen på Raketost var mjukare och "lenare" på något sätt. Så detsamma blir det ändå inte helt. Nu har jag ju inte ätit det sen 1979 och smaklökarna ändras ju så kanske jag är fel ute även om jag får "flashbacks" när jag äter den rökta osten.

  • Josses 5 maj 2012

    Fel

  • Josses 5 maj 2012

    Skrivet av TheBoz den 5 maj 2012

    Jag brukar köra "visseltestet" på ost - jag visslar på den och om den inte kommer krypandes ur kylen av sig själv så duger den :DD
    Du är ju bara för go!!!{clap}

  • Bumbis 6 maj 2012

    Skrivet av busan37 den 5 maj 2012

    Jag har aldrig ätit raketost, hur smakar det?


    Om jag minns rätt så smakade den som kavlis naturella mjukost gör nu, fast hårdare då så att man kunde skiva den med snöret. Alltså ingen aha-upplevelse utan det var väl förpackningen som gjorde den speciell.

  • rosatalo 22 maj 2012

    Jag tycker, med reservation för smak minnet, att finska Koskenlaskia( Forsfararens) smältost som finns på t.ex. ICA MAXI är närmast raketost i smak. Urgod är den hursomhelst så prova gärna.

  • sju 22 maj 2012

    Skrivet av Mistys den 5 maj 2012

    Skrivet av busan37 den 5 maj 2012

    Jag har aldrig ätit raketost, hur smakar det?


    Vet inte om jag kanske minns fel, var ju såååååå många år sedan men känns som om minnena kommer tillbaka när jag äter Falkbygdens rökta ost. Smakmässigt , men konsistensen på Raketost var mjukare och "lenare" på något sätt. Så detsamma blir det ändå inte helt. Nu har jag ju inte ätit det sen 1979 och smaklökarna ändras ju så kanske jag är fel ute även om jag får "flashbacks" när jag äter den rökta osten.

    Vi åt nog inte raketost hos mig när jag var liten, har inget minne av den. Men Falbygdens rökta ost den är fina grejer det.

    På Falbygdens mejeri kan man äta ostbuffé, kan rekommenderas för den som har vägarna förbi och gillar ost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.