Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Röka kött och fisk

  • markus 2 december 2008

    Är det nån i detta forum som besitter lite kunskap utöver det vanliga vad gäller rökning av kött och fisk. Har helt enkelt byggt en rök hemma på gården och provat på lite, eller laborerat närmare bestämt... Är det nån som har några bra tips eller råd?

  • Gnurf 3 december 2008

    "Kunskap utöver det vanliga" besitter jag nog inte. För att kunna påstå det ska man kanske rökt i kommersiellt syfte, kanske tom bedriva kedjerökning :) Däremot har jag sedan barnsben varit med om och numera röker jag FISK själv varje sommar, VARMröker alltså.

    Sik, lax, aborre och makrill är de fiskar jag brukar röka. Jag kör genomgående med torrsaltning, använder då grovsalt, eller marinering i lime, chili, citron i kombination med torrsaltning. Färskt enris är min rökråvara eftersom det växer vilt i stor mängd nere i min skogsbacke....(Y)

    Vad är dina experimentella erfarenheter!??

  • MatAnders 3 december 2008

    Jag vet att min pappa som har rökt mycket fisk kör en mix av enris och lövträ och torkar av fisken noga innan rökningen, sedan är temperaturen viktig det får inte vara för varmt men satan vad gott det blir.

  • Gnurf 3 december 2008

    Jo du, nyrökt fisk, färskpotatis, gräddfilsås med gräslök, en söt Qvinna...och en immig Norrlands Guld....det är riktig Norrlandssommar det!! :D

  • markus 3 december 2008

    Skrivet av Gnurf den 3 dec 2008

    "Kunskap utöver det vanliga" besitter jag nog inte. För att kunna påstå det ska man kanske rökt i kommersiellt syfte, kanske tom bedriva kedjerökning :) Däremot har jag sedan barnsben varit med om och numera röker jag FISK själv varje sommar, VARMröker alltså.

    Sik, lax, aborre och makrill är de fiskar jag brukar röka. Jag kör genomgående med torrsaltning, använder då grovsalt, eller marinering i lime, chili, citron i kombination med torrsaltning. Färskt enris är min rökråvara eftersom det växer vilt i stor mängd nere i min skogsbacke....(Y)

    Vad är dina experimentella erfarenheter!??


    Jag har testat olika sätt att röka på, bla varmrökning, vilket iofs är gott, men har fastnat för mer åt kallrökningshållet. Nu på vintern är det inga problem, då utetempen är hyggligt låg. Rökte 6kg Sik i förrgår, lakesaltad och torkad. Ganska lagom storlek på fisken gjorde att rökningsseansen tog 8 tim. Resultatet blev ganska bra, men jag tror att tempen var lite för hög. Använder enbart salt utan jod, då joderat salt kan ge en besk smak. Dessutom blandar jag Alspån och Enris, dock bara barren. Enkvistarna kan även dom ge en bitter smak.

  • Gnurf 3 december 2008

    Har sett lite olika ritningar på såna där kallrökningsanläggningar, får kanske ta å knåpa ihop en sån framöver :D Men å andra sidan kör jag bara för husbehov så det vore kanske som att Klippa en Gris i mitt fall....:D

  • markus 3 december 2008

    Skrivet av Gnurf den 3 dec 2008

    Har sett lite olika ritningar på såna där kallrökningsanläggningar, får kanske ta å knåpa ihop en sån framöver :D Men å andra sidan kör jag bara för husbehov så det vore kanske som att Klippa en Gris i mitt fall....:D


    Ta ett gammalt oljefat och öppna toppen på det. Elda ur det. Gör en eldstad av tegelstenar och ställ fatet på. Sätt stänger över fatets öppning där du sen kan hänga fisken med krokar av tex gamla cykelekrar. Täck botten på fatet med enris och/eller alspån. Gör ett lock av i princip vad som helst. Gör upp eld och elda sen med förstånd. Se till att rökgastemperaturen inte överstiger 30 grader i höjd med fisken. En enkel och i princip gratis rökanläggning för hobbyrökaren som helt och fullt fungerar. Om du sen vill röka på sommaren tar du helt enkelt och gör eldstaden i en slänt och leder röken 2-2,5m upp i tidigare nämnda tomfat. Ett prefabricerat stuprör fungerar perfekt. Undvik förzinkat eller galvat gods. Stressa inte på rökningen utan låt det ta tid

  • Gnurf 3 december 2008

    Se där...det blir du som får dela med dig av din expertis istället för tvärtom....:D

  • markus 3 december 2008

    Skrivet av Gnurf den 3 dec 2008

    Se där...det blir du som får dela med dig av din expertis istället för tvärtom....:D


    Nja, vi på Matklubben får väl lära oss av varandra(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.