Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sillfusk?

  • boz1965 25 december 2011

    Är det bara jag som inte tycker att det verkar gå ihop riktigt med vad som anges som "avrunnen vikt" på sillburkar med lag som inte går att se igenom, som t.ex. senapssill och vitlökssill? Tycker många gånger att det verkar vara mindre mängd sill än vad som anges.

  • mom888 26 december 2011

    I de livmedel som innehåller lag/sås eller liknande som det är avsett att äta, ska vikten på såsen medräknas i vikten på innehållet. Exempel på detta är majonnäsgravade sillar, senapssill, skärgårdssill mm. I klara inläggningar såsom löksill där lagen rinner av och inte äts, ska endast sillens vilkt räknas med vid beräkning av kilopriset. Andra exempel är skalade räkor som ligger i lag där endast räkornas vikt styr kilopriset. Jag har många gånger står och irriterat mig på att min butik inte känner till hur det ska vara och när jag påtalat det hänvisar de till Ica centralt som gör deras jämgörelsepriser. Tydligen vet de inte heller där hur det ska skötas. Oftast är det inte fel på priset på burken eller förpackningen, men man blir grundlurad när man ska försöka göra jämförelser på kilopriserna, vilket ju är det som man ska gunna göra.

  • boz1965 26 december 2011

    Visst, men står det angivet "avrunnen vikt" eller "varav sill" så ska det stämma överens med verkligheten helt oavsett. Annars ska man låta bli att ange det om lagar och förordningar inte särskilt föreskriver det. Då handlar det om vilseledande marknadsföring.

  • Bumbis 26 december 2011

    Gör ett stickprov. På storhelgerna kostar en burk sill oftas 5:-. Sen kan man ju undra hur den kan säljas för så lite.......Men det är väl inte tex Abba som sänker sina marginaler utan butikerna som har det som lockpriser.

  • ms8 26 december 2011

    Gör egen sill.Det gjorde vi i år.Blev kanon gott.Enkelt oxå.

  • Hilmer54 26 december 2011

    Skrivet av ms8 den 26 dec 2011

    Gör egen sill.Det gjorde vi i år.Blev kanon gott.Enkelt oxå.



    Håller med.
    Kan rekommendera Karins citronsill.
    Då vet man vad som är i också.

  • mom888 26 januari 2013

    Ni har uppenbarligen inte helt förstått. Om man vet regelverket kan man enkelt kolla ifall innehållet i burken stämmer med vad man har betalat för. Visst innehåll med sås, andra utan. Senapsill kan således inte presenteras i avrunnen vikt då detta inte är applicerbart på denna produkt. Beträffande inläggningssill kostar denna ofta dubbelt så mycket per kilo som färdiginlagd sill gör. Är vikten sill i burken för låg påtalar man detta för producenten. Om man vet regelverket...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.