Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skippa skinkan på barnens mackor!

  • Mistys 15 oktober 2009

    Köpte Aftonbladets hälsabilaga idag och läste en liten artikel om skinka till barn. Citat: Barn som äter skinka och salami varje dag riskerar att få tarmcancer anser organisationen World Cancer Research Fund. Helst ska barn inte äta skinka alls och bara 500 g rött kött / vecka och inget bearbetat kött överhuvudtaget.Slut citat.
    Vad ska man äta? Och vad ska vi ge våra barn? :o

  • bernit 15 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 15 okt 2009

    Köpte Aftonbladets hälsabilaga idag och läste en liten artikel om skinka till barn. Citat: Barn som äter skinka och salami varje dag riskerar att få tarmcancer anser organisationen World Cancer Research Fund. Helst ska barn inte äta skinka alls och bara 500 g rött kött / vecka och inget bearbetat kött överhuvudtaget.Slut citat.
    Vad ska man äta? Och vad ska vi ge våra barn? :o


    Tycker gott du kan ge dem skinka men "äkta" skinka och inte fabrikspressad som kan vara gjord av vad som helst - återigen tror jag att alla dessa larmrapporter kommer av all den prefabricerade maten som vi stoppar i oss istället för mat av naturliga råvaror (utan E-nummer)

  • jimboz 15 oktober 2009

    Problemet med Skitskinka i förpackningar är att den innehåller mycket salt och socker samt en hel del annat. Jag vet inte om Kalkon är så mycket bättre men jag varierar kosten på mackorna hemma..Jag har alltid ost hemma och sedan varvar jag med Leverpastej,kaviar,Kalkon,stekta ägg, och naturligtvis skivad paprika och gurka vid sidan om.
    Testa och krama ut vätska från Skinkan från förpackningarna så ser du vilken skit det är.

  • redd 16 oktober 2009

    Förslag.

    Ost, leverpastej, grönsaker (tomat, gurka etc), humus (tokenkelt, nyttigt och gott på mackan).
    Köttrester borde ju gå bra, köttbullar, rostbiff, stek etc. Köp en skärmaskin, kostar ett par hundra men borde betala sig på något halvår eller så.
    Skivad potatis med örtsalt.
    Ägg.

    Egentligen all mat du äter till middag går att ha på mackan.

  • maria_wijk 16 oktober 2009

    Skrivet av Misty09 den 15 okt 2009

    Köpte Aftonbladets hälsabilaga idag och läste en liten artikel om skinka till barn. Citat: Barn som äter skinka och salami varje dag riskerar att få tarmcancer anser organisationen World Cancer Research Fund. Helst ska barn inte äta skinka alls och bara 500 g rött kött / vecka och inget bearbetat kött överhuvudtaget.Slut citat.
    Vad ska man äta? Och vad ska vi ge våra barn? :o


    Larmrapporter kommer det hela tiden och dem ska man ta med en nypa salt speciellt i fall då ett sammandrag är återgivet i kvällspressen och källan dessutom är en partisk organisation.

    Det ska till otroligt många om och men innan man kan göra en så grov generalisering som att säga att barn som äter skinka eller salami på sin frukostsmörgås lider förhöjd risk att få cancer.

    Frågan du själv kan ställa dig är vad just du köper för sorts skinka eftersom det finns bättre sorter och mindre bra sorter, väljer du ex.vis formpressad skinka eller föredrar du kanske flatrökt?

  • NicolinaZ 16 oktober 2009

    Jag köper stek eller rostbiff på erbjudande, fryser ned, gör en tjälknöl att dels äta till middag och dels ha som smörgåspålägg i tunna skivor. Man får ju också köpa uppskärningar som skärs upp i charkdisken och de är väl lite mer vad de utger sig för att vara?

  • Lennart_58 16 oktober 2009

    :D:D:D Men snälla nå´n, kvällspressen har väl aldrig farit med osanningar. :p Möjligen friserar de sanningen ibland. :'( Nej, alla larmrapporter får vi nog ta med, inte en nypa, utan ett helt kilo salt. Men en skärrande braskande artikel säljer ju lösnimmer, ha ha. :p:p:p

  • Lennart_58 16 oktober 2009

    Skrivet av Lennart_58 den 16 okt 2009

    :D:D:D Men snälla nå´n, kvällspressen har väl aldrig farit med osanningar. :p Möjligen friserar de sanningen ibland. :'( Nej, alla larmrapporter får vi nog ta med, inte en nypa, utan ett helt kilo salt. Men en skärrande braskande artikel säljer ju lösnimmer, ha ha. :p:p:p


    Lösnummer skulle det ha varit. Blir nog aldrig reporter, kan ju inte stavvva, ha ha.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.