Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svåra mått eller andra angivelser

  • The_mama97mia 25 oktober 2011

    När vi skriver in recept här på MK så gillas inte vissa mått. Det kan jag gott förstå.
    Hur stor är en näve? Hur långt är ett snöre?

    Idag läste jag dock ett recept i en tidning och studsade - man skulle ta ett halvt ägg!
    Hur gör jag då? :)

    Har du exempel på sånt?

  • Kakan1986 25 oktober 2011

    Ja, jag har också hittat recept med halva ägg... gulan eller vitan tänker jag lite ironiskt för mig själv.

    En kompis till mig som bakat jättegoda frallor ville jag ha receptet av, där var det också ½ ägg men har ännu inte kommit mig för att fråga om det.

    Kanske någon vänlig själ som vill svara på hur man gör :)

  • The_mama97mia 25 oktober 2011

    I det recept jag läste stod - häll upp i ett glas... ja men?

  • DoctorWho 25 oktober 2011

    Jag såg en kock på tv för några år sedan som vispade ägget löst i en liten skål, hällde över det i ett dl-mått och sa " - Nu är det lätt att ta hälften."

  • The_mama97mia 25 oktober 2011

    Hmmm... ja det var ju klokt förstås!

    Men känns lite krångligt...

    Finns det inte ngn annan som varit med om snudd på omöjliga mått?

  • husmusen88 25 oktober 2011

    Jo ett halvt ägg får mig oxå att undra. vilken halva? Gulan eller vitan? Men troligast är att man ska vispa ihop ägget och använda hälften av blandningen. Eller så har den som skrivit receptet klantat sig.

    Min mormor är expert på omöjliga mått, hon mäter aldrig något men allting är ändå jättegott! Hon tar en skvätt här, en näve där och känns det inte bra så tar hon lite mer av något annat.
    Inte det lättaste att följa hennes recept när hon säger jo men ta så det ser lagomt ut! Jo men visst mormor ;)
    Blir väl så när man har gjort en sak så många gånger, vet att jag är likadan själv. Följer aldrig recept till punkt och pricka.

  • svengelsk 25 oktober 2011

    Jag tar alltid ett halvt ägg i kanelbullarna och sparar resten till pensling. Franska recept är ofta svåra, ett glas är vanligt eller de flesta ingredienserna med mått och sedan en tillbringare vatten på slutet.

  • mkml 25 oktober 2011

    ett halvt ägg är som ni skrivet....vispa ihop och ta hälften....om ni har ägg i stl S så kan det funka med ett helt ägg i vissa recept.

  • bigganv 25 oktober 2011

    Eller så gör man dubbel sats och använder hela ägget!!!!:)

  • Kakan1986 1 november 2011

    Skrivet av bigganv den 25 okt 2011

    Eller så gör man dubbel sats och använder hela ägget!!!!:)


    Smart (Y)

  • boz1965 1 november 2011

    Skrivet av mama97mia den 25 okt 2011

    ...Hur långt är ett snöre?


    Ett snöre är precis så långt att det räcker från den ena änden till den andra. :DD

    Sorry, Mia. Kunde inte låta bli... ;)

  • The_mama97mia 1 november 2011

    :D

  • Wombat04 1 november 2011

    Jag har en körkompis vars farmor alltid brukade säga till henne: "Ta en klonk mjöl och en klonk socker ...". Tilläggas kan att hon var från Bohuslän - undrar om "klonk" är ett vedertaget mått där? Någon som vet? :-D

  • The_mama97mia 1 november 2011

    Hehe, det ju inte vara klunk? Kul med dialektala uttryck!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.