Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tråkigt med halvfabrikat!

  • segerwitch 15 maj 2008

    :( Jar har köpt mattidningen alltommat sen början på
    70 talet, där fick man hjälp, med att börja laga mat, baka
    och mycket annat, fick mitt numer idag,det finns en
    jätte fin pizza på en sida men så börjar recepten med
    1 pizzakit??????Varför??:@ Skall unga tjejer inte
    läras hur man gör sin egen pizza,som är både godare
    och nyttigare? Jag fortsatte att blädra i tidningen,
    Wuau! en sån god kaka,men vad läser jag??
    1 pkt citronkaka?????NÄ JAG BLIR SÅ:@ Jag vet
    många unga töser och killar som tycker det är kul med
    matlagning.Jag tycker att en så gammal fin mattidning
    som alltommat, borde uppmuntra ungdomen mer att
    göra sin egen mat, inte bara köpa halvfabrikat(N)

  • tantdrake 15 maj 2008

    :'( har märkt samma sak! Det är för trist!!!!

  • matnjutaren 15 maj 2008

    Inte ens "ICA-bladet" gör reklam för halvfabrikat..(som man skulle kanske fattat...) sååå....FY på er i Allt om Mat!
    Klart att våra barn och barnbarn ska lära sig hur man gör FRÅN GRUNDEN!
    Och..även jag vill ha recept UTAN halvfabrikat!
    Avskyr allt som jag inte vet vad finns i...:p

  • matnjutaren 15 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 15 maj 2008

    Inte ens "ICA-bladet" gör reklam för halvfabrikat..(som man skulle kanske fattat...) sååå....FY på er i Allt om Mat!
    Klart att våra barn och barnbarn ska lära sig hur man gör FRÅN GRUNDEN!
    Och..även jag vill ha recept UTAN halvfabrikat!
    Avskyr allt som jag inte vet vad finns i...:p


    Angående "ICA- bladet" så menade jag ju..självklart..vad det gäller recept! :D

  • enAnnan 15 maj 2008

    Jag höjer tummen upp och håller med!!! (Y)

    Allting måste inte gå fort och det beror ju förstår på vad och hur man prioriterar. Även om jag tycker att det är bra att de har tips för att piffa upp halvfabrikat.
    Det är ju bara att inse att vi säljer och köper MYCKET halvfabrikat och färdigmat nuförtiden. Tyvärr.

  • segerwitch 15 maj 2008

    :o Jag har förståelse för att köpa halvfabrikat när man har många småbarn hemma,
    men jag har inte förståelse för en tidning som gör så, nä tala om grunderna,sen
    är det upp till var och en vad man använder, min son som är utbildad kock
    har träffat en tös som inte äter hemmgjorda köttbullar" det skall vara mamma scans-
    köttbullar"?????hon äter oftas på mac donalds och köpepizzor???:@
    Jag hoppas han tar sitt förnuft tillrätta!!!!

  • Wombat04 15 maj 2008

    Jag sällar mig till kören här. Jag har haft AoM sedan allra första numret, som delades ut som gratistidning (fast då var jag bara 6-7 år så tidningen har jag fått i efterhand). Varför i jösse namn inte lära ut sakerna från grunden? Det finns snart inga kvar som kan laga mat från scratch (förutom här på klubben då förstås!) och det kommer att bli torftigt när all den kunskapen går förlorad. Jag vill absolut inte döma folk efter den livsstil de valt men jag är ju så mattokig att jag skulle sakna mig blå efter matlagningen, alla stunder vid spisen där man får en ingivelse och tillsätter lite av det, lite av detta till grytan som står och långkokar.

  • enAnnan 15 maj 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 maj 2008

    :o Jag har förståelse för att köpa halvfabrikat när man har många småbarn hemma,
    men jag har inte förståelse för en tidning som gör så, nä tala om grunderna,sen
    är det upp till var och en vad man använder, min son som är utbildad kock
    har träffat en tös som inte äter hemmgjorda köttbullar" det skall vara mamma scans-
    köttbullar"?????hon äter oftas på mac donalds och köpepizzor???:@
    Jag hoppas han tar sitt förnuft tillrätta!!!!


    Fast jag vill ju att barnen ska ges en bra start och bra mat full av näring så jag har inte riktig förståelse för det heller ;)
    även om jag tycker att alla ska göra som de själva vill.

    Är man uppfödd på köpepizza och köttbullar gillar man nog inte hemmagjorda med kryddor och riktiga råvaror..

  • segerwitch 17 maj 2008

    Skrivet av enAnnan den 15 maj 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 maj 2008

    :o Jag har förståelse för att köpa halvfabrikat när man har många småbarn hemma,
    men jag har inte förståelse för en tidning som gör så, nä tala om grunderna,sen
    är det upp till var och en vad man använder, min son som är utbildad kock
    har träffat en tös som inte äter hemmgjorda köttbullar" det skall vara mamma scans-
    köttbullar"?????hon äter oftas på mac donalds och köpepizzor???:@
    Jag hoppas han tar sitt förnuft tillrätta!!!!


    Fast jag vill ju att barnen ska ges en bra start och bra mat full av näring så jag har inte riktig förståelse för det heller ;)
    även om jag tycker att alla ska göra som de själva vill.

    Är man uppfödd på köpepizza och köttbullar gillar man nog inte hemmagjorda med kryddor och riktiga råvaror..


    :pJo jag håller med dig! visst är det bra att lära barnen,
    grunderna, redan som små fick mina barn vara med
    och hjälpa till i köket, därav har intresset för matlagning
    kommit, det har ju varit, OM dom själva ville det, jag
    hade turen att alla fyra utbildade sig till kockar(Y)

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    Haha.... jag skäms att erkänna att jag gärna faller i färdiga köttbullefällan.... Droppen var väl när min son ringde hem en dag o frågade om han fick äta hos en kompis. Visst sa jag, det går väl bra?
    OCH VET DU MAMMA.... Anneli gör RIKTIGA köttbullar!!!!!
    *ridå*

  • Prima 17 maj 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 maj 2008

    :( Jar har köpt mattidningen alltommat sen början på
    70 talet, där fick man hjälp, med att börja laga mat, baka
    och mycket annat, fick mitt numer idag,det finns en
    jätte fin pizza på en sida men så börjar recepten med
    1 pizzakit??????Varför??:@ Skall unga tjejer inte
    läras hur man gör sin egen pizza,som är både godare
    och nyttigare?


    Mmmm det är tradigt, men säkerligen beror det på nån form av sponsring - eller så vill de helt enkelt göra ett enkelt "snabbt" och smidigt vardagsrecept. Men visst, trist, dyrare och onyttigare.

  • zonale 17 maj 2008

    Jag har haft tidningen Allt om Mat i många år och anser inte heller att tidningen ska använda sig av halvfabrikat i sina recept. Tvärtom så borde de verkligen gå före med gott exempel och i sina artiklar informera om onyttiga tillsatser i bla halvfabrikat. och färdigmat. Har sagt upp tidningen nyligen då jag tycker att jag får tillräckligt med urval här i vår klubb.:)

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    jag är periodare vad gäller Allt om Mat.... Går med, prenumererar ett tag går ur... sen komemr det ngt roligt erbjudande o jag går med igen...
    Brukar ge bort mina gamla AoM tidningar
    Nu ligger ju AoM på nätet så man ska ju inte behöva köpa tidningen ....

  • lenajeanette 17 maj 2008

    Ibland får man tacka Gud att det finns halvfabrikat.
    Tyvärr ser det ju inte ut som det gjorde för 50 år sedan då de flesta (dock inte alla) var hemmafruar. Hur gärna jag än vill att mitt barn ska få allt hemmagjort så finns inte alltid tiden eller orken till det.
    Men när tid o ork tryter kan man ju alltid ta till Mamma Scans köttbullar o Keldas gräddsås och slänga på en kastrull potatis:D

    Sedan kan man försöka laga mer ordentlig mat när det finns tid till det. Exempelvis helger eller andra lediga dagar.:p

  • ikah 17 maj 2008

    De är därför det är så bra med frys(Y)
    Man lagar köttbullar i större mängd och fryser ner så har man den dan det är bråttom:D

  • segerwitch 17 maj 2008

    :oJag har också köpt "mamma scans köttbullar" en gång, men jag tycker att
    man fick en fet hinna i gomen, nää fy, håller med ikah, när man ändå står i köket
    kan man göra en stor satts köttbullar,det gör jag med kåldolmar också, jag
    styckfryser även pizzabottnar, tar ut så många man behöver. Men nu är jag ju
    hemma hela dagen ,så har jag ju inga småbarn.det är bara min man och jag,
    när jag inte har lust att laga mat, så lagarmin man Per maten,min yngsta barn är
    25 år så det är ett tag sen,man hade bråttom:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.