Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilka favorit kokböcker har ni?

  • marielotta 17 augusti 2008

    Hej,
    Min favorit är Anna Bergenström. Hennes "Nya allt om mat" tycker jag mycket om. Till jul har jag hennes kokbok som heter "Vinterns goda ting", och den är så bra, fin och full av inspiration. Den innehåller inte bara recept. Fin ge bort present.
    När det gäller bakning, så är det mycket "Sju sorters kakor " och även "Rutiga kokboken" som jag använder både till bak och mat.
    Vilka är era favoriter?
    hälsn. Lotta

  • zonale 17 augusti 2008

    Rutiga kokboken har följt mig genom åren, Sju sorters kakor likaså. Nyaste "rutiga" tillskottet är Fiskkokboken.(Y):)

  • Okänd 16 mars 2012

    Skrivet av marielotta den 17 aug 2008

    Hej,
    Min favorit är Anna Bergenström. Hennes "Nya allt om mat" tycker jag mycket om. Till jul har jag hennes kokbok som heter "Vinterns goda ting", och den är så bra, fin och full av inspiration. Den innehåller inte bara recept. Fin ge bort present.
    När det gäller bakning, så är det mycket "Sju sorters kakor " och även "Rutiga kokboken" som jag använder både till bak och mat.
    Vilka är era favoriter?
    hälsn. Lotta



    Hej Lotta!

    Jag har en radda kokböcker av olika standard, c:a en hyllmeter. Men bland dem finns ett par verkliga rariteter:

    Först och främst Dr CH. EM. Hagdahl "KOK-KONSTEN" I faksimilupplaga av den andra omarbetade upplagan, ursprungligen utgiven 1896.

    Sedan Karl Blunck "Gastronomisk handbok", elfte helt omarbetade upplagan. Utkom första gången 1932.

  • Anderstam 16 mars 2012

    Bullens Kokbok !
    Gammal god kunskap förmedlad med humor och glimten i ögat ! :)

  • The_mama97mia 16 mars 2012

    hihi vad roliga ni är, svarar på en tråd o fråga som är 4 år gammal.
    Men håller bara med!

  • jas65 16 mars 2012

    Rutiga kok boken är nog en favorit

  • Anderstam 16 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 16 mar 2012

    hihi vad roliga ni är, svarar på en tråd o fråga som är 4 år gammal.
    Men håller bara med!

    Man är ju färsking i denna klubb ! :)
    Och vi äldre är ju lite sävliga av oss. Tror jag ! ;)
    Men det är ju kul att roa folk.
    För att ta upp en annan gammal underbar kokbok
    så måste jag ju nämna "Prinsessornas kokbok"
    Som var min första kokbok.
    Min sambo höll på att skratta ihjäl sig när jag frågade
    om vi hade någon silvergaffel.
    Jag skulle ju göra Omelett ! {laugh}

  • Countrygirl 17 mars 2012

    Min favorit just nu är Jamie Oliver's Matrevolution, ett kap från Bokreans halva reapris.

  • Okänd 17 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 16 mar 2012

    hihi vad roliga ni är, svarar på en tråd o fråga som är 4 år gammal.
    Men håller bara med!




    Ja, inte sant? Men en sån fråga kan väl vara aktuell även i dag? Dessutom är det väl inte så konstigt att även nya medlemmar, såna som jag, ges möjlighet att fortsätta i trådarna.

    Men det är lite knepigt ibland att hitta färska och aktuella trådar eftersom de äldsta inläggen kommer upp först när man vill kolla en tråd, i stället för den nyaste. Kanske nåt för webbansvariga att uppmärksamma?

  • husmusen88 17 mars 2012

    Rutiga kokboken och 7 sorters kakor är ju klassiker, där kan man hitta mycket mums! Hemma hos svärmor använder jag prinsessornas kokbok.

    Annars är internet min mest använda "kokbok" där hittar jag det mesta!

  • FruAst 17 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 16 mar 2012

    hihi vad roliga ni är, svarar på en tråd o fråga som är 4 år gammal.
    Men håller bara med!



    Borde inte någon rensa i trådarna?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.