Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på hur man komponerar en meny?

  • Supervanten 1 januari 2012

    Vad ska man tänka på när man komponerar ihop en meny? Jag har förstått att det är bra att ha ett tema. Vad går ihop, vad går inte ihop? Hur gör man för att menyn ska vara i harmoni? Till exempel vilka rätter räknas som tunga respektive lätta? Till exempel vet jag att en mastig kötträtt inte går ihop med en maffig chokladdessert eftersom det blir "för mycket". Vad tror ni?

  • husmusen88 2 januari 2012

    Finns många sätt att komponera menyer på, man kan tex välja tema, eller bara ta det man själv gillar hux flux. Sen ska man ju komponera ihop viner/annan dricka så det mat har hema menyn oxå om man ska vara petig.

    Det man bör tänka på är att inte göra det för tungt, ibland får man mastiga förrätter, en huvudrätt som är enorm och på det en efterrätt som oxå är kraftig.
    Sen beror det ju på portionsstorleken, det går utmärkt att äta en maffig chokladdessert om man tittar på smaken, men man behöver inte servera den i en djuptallrik liksom utan det räcker kanske med en matsked chokladdessert snyggt garnerad. Då är det gott och man vill inte kräkar när man ätit färdigt pga mättnad ;)

  • Mistys 2 januari 2012

    Blev bjuden på en trerätters en gång som inte blev så bra. Förrätt var smördegskrustader med räkstuvning. Varmrätt var smördegsinbakad fläskfilé och efterrätt var tiramisu. Det blev kaka på kaka på något sätt. Smördeg, smördeg och kex blev alldeles för stampigt.

    Jag brukar ofta ha en lätt soppa innan en kraftigare huvudrätt.
    Bara en pannacotta med lite bär efter en kraftig huvudrätt.
    Eller kladdkaka och grädde efter en lättare fiskrätt.

    Man vill ju få plats med allt;)

  • The_mama97mia 2 januari 2012

    om du vill ha inspiration och tips så kan du ju gå in på TV4 - kolla in recepten från Halvåttahosmig
    där har ju folk komponerat trerätters - och du kan se och söka recepten

    Annars håller jag ju med Misty här ovan - ngt som är bra att tänka på är ju att konsistens o sånt oxå stämmer - du vill inte servera soppa till förrätt, soppa/gryta till huvudrätt och ngt flytande till efterrätt

  • Erajscha 2 januari 2012

    Man kan också tänka fisk/skaldjur i förrätten om det är kött till huvudrätt och tvärtom.

  • Supervanten 3 januari 2012

    Tack för tipsen :) Finns det fler månntro..?

  • Amika 3 januari 2012

    Jag säger så här... Du kan ha vad du vill i menyn, mastigt eller inte, allt beror bara på hur länge man har tänkt att sitta. :)
    Vi hade mastiga för-, huvud- och efterrätter både på jul och nyår. Men då hade vi ju planerat att sitta en rätt åt gången och sedan låta det gå lång tid mellan rätterna. Det gick två timmar mellan huvudrätten och efterrätten. :) Och då går det ju bra med mastiga rätter efter varann. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.