Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förrätt till grillfest?!

  • frucaos 7 juni 2009

    Hej, gubbens arbetskamrater (ca 12 pers) ska ha sommarfest hemma hos oss på fredag efter jobbet, och det ska bli grillfest. Han hade tänkt sig att servera grillad majs som förrätt, men det är ju lite svårt att få tag i färsk majs så här års, så vi behöver tips på något annat.
    Inte allt för komplicerat, man ska ju hinna med det också!
    Resten av menyn består av div sallader, en stek som ska få färg på grillen, kycklingspett med cocos- och banandipp och ev räk- och mangospett med chilidipp.
    Chokladcheesecake av något slag till dessert och så lite smått och gott längre fram på kvällen.

    Hjälp oss med förslag, snälla!!

  • MatAnders 7 juni 2009

    Jag kan rekomendera denna http://www.matklubben.se/recept/rom_och_aeggroera_49914.html(Y)

  • alvig 7 juni 2009

    Hej!
    Du kan t.ex göra bruschetta:
    Skär baguetten i skivor och pensla tunt med olivolja.
    Grilla försiktigt så de blir gyllenbrunt rostade.
    Bred på osten och toppa med gräslök på dem med kantarellost och soltorkad tomat och basilika på dem med naturell ost. Krydda med nyriven svartpeppar.
    (H)
    Eller med tomat, basilika, vitlök, flingsalt, svartpeppar

  • VeraH 7 juni 2009

    Om du absolut vill ha majs så säljer Ica (Ica Maxi och Ica stormarked i Norge i alla fall) vacuumpackad majs som är jättegod. De behöver inte kokas utan man kan lägga de direkt på grillen, eller värma de i packningen i kokande vatten. De ska finnas i Frukt & Grønt-disken.

  • Ulrika91 7 juni 2009

    Jag hittade majs i min affär i alla fall, färsk alltså! Hur bra den är dock vet jag inte.

    Du kan servera en tzatziki med bröd, kanske hummos, inlagda paprikor, ostbitar, parmaskinka, oliver osv så alla kan plocka lite.

    Eller göra petiti chouxer.. det är ju sååå gott.. men tyvärr, lite trixigt. Här är i alla fall några jag gjorde på en fest häromveckan., jätte uppskattade.
    Petit choux med ädelost

    Men du säger ju "gubbens" arbetskamrater... Tandpetare i korv, ölkorv, pamesanbitar, oliver osv kunde väl passa utmärkt. Man kan göra det i förväg också, dock kanske det är lite "för" lätt.

    Lycka till!!

  • Disen 8 juni 2009

    Varför inte lite mingelmat som förrätt och en kall öl.
    Håller med Ulrika91 att ölkorv och oliver skulle passa till herrarna.
    Här är några andra förslag:
    Krabbrulle
    Nachochips med bacon
    Eller lägg på en salamiskiva och riven ost så går det fortare.

    Dessa kan du göra innan och frysa ner: Blir inte så spröda men helt ok.
    Pestosnurror

    Eller tunnbrödsrulle med en god fyllning.
    Lycka till.:D

  • marielotta 11 juni 2009

    Hej,
    tycker du fått en del bra förslag redan, och håller också med Ulrika91 :)
    Kavring med ägg och sill
    rostat bröd med räkröra på.
    små krustader med skagenröra i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.