Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur grillar jag hel fläskfilé

  • Muppenanna 18 maj 2010

    Hej! Vi ska ha 50-års fest och jag funderar på hel grillad fläskfilé. Hur gör jag på bästa sätt - vi har gasolgrill. I vanliga fall grillar givetvis (!) gubben men då det är han som fyller år så måste jag grilla eller så ber vi en gäst om hjälp. Det vore toppen om det blev färdigt en stund innan vi sätter oss til bords så att alla kan äta samtidigt men då vi bjudit in till grillfest så måste det ju lukta grill när gästerna är här...Gästerna kommer 18 och vi ska äta ca kl 19.

    ca 30 personer, bjuder även på kycklingspett och chorizos och bratwurst, poatissallad, cole slaw, tomat/mozarella sallad mm. Räcker det med 5 filéer?

    Tack på förhand!!

  • EmelieMA 18 maj 2010

    jag har inga tips till dig men det lät väldigt gott och det ska bli roligt att se svaren den här tråden :)

  • EmelieMA 18 maj 2010

    lycka till med kalaset förresten:D

  • Bumbis 18 maj 2010

    Har du både kyckling och korv så räcker det med 5 filéer, det är ju ca 3 kg. Kan ni inte grilla färdigt filén tidigare på dagen och sedan bara värma på grillen när korv och kycklingspett grillas, dom tar ju inte lika lång tid.

  • wolderth 21 maj 2010

    Skrivet av Bumbis den 18 maj 2010

    Har du både kyckling och korv så räcker det med 5 filéer, det är ju ca 3 kg. Kan ni inte grilla färdigt filén tidigare på dagen och sedan bara värma på grillen när korv och kycklingspett grillas, dom tar ju inte lika lång tid.



    precis som "bumbis" säger, fixa klart fileerna tidigare. Marinera dom och stek dom lite i panna dagen före sen är det bara att grilla på dom samtidigt med korv och kyckling. lycka till

  • Laureen 24 maj 2010

    Här ska du få ett tips: bryn fileerna i stekpanna, låt dom vila 1 timme ca, skär ett snitt längs med hela filén, lägg ner en röra bestående av: pressade vitlöksklyftor, finstrimlade soltorkade tomater och "smulad" knaperstekt bacon. Stäng igen snittet med några tandpetare, hit kan du förbereda när väl kalaset kommer i gång: grilla....!!! det blir otroligt saftiga filéer med god smak... lycka till och grattis till din mans 50 år

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.