Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad har du i köket i sommarstugan?

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Vänner! Nu börjar sommartider och jag längtar så efter att komma i gång i stugan.
    Förr om åren har vi lagom kommit i kapp med utrustning och specerier tills det är dags att stänga stugan o flytta hem igen.

    Just så här innan första övernattning för säsongen så är det ju helt tomt i mitt kök. Alltså basal köksutrustning har jag i form av kastruller, köksgeråd etc.

    VIll försöka vara lite organiserad o göra ngn lista över sånt jag ska ha där för att kunna laga lite mer avancerad mat än mamma scan o potatismos. .

    Hur tänker du?

  • The_mama97mia 14 april 2011

    De första turerna till stugan blir det nog mkt medhavt och inte mkt lagat....

    Kryddor är ju väsentligt, det måste man ju skaffa en dubbel uppsättning av, får väl ta hem dom i höst sen.

    Jag tror inte jag kommer baka matbröd i stugan, fast vem vet, surdegen tar ju inte semester?

  • Bumbis 14 april 2011

    Jag har nog i stort sett samma som hemma men inte lika många av varje. Förra året köpte jag en rund form med lite högre kant och non-stick beläggning och den är så himla bra till mycket. Paj, gratänger, sambalkotletter tex. När jag köpt nytt har jag tänkt att det nya ska få plats i något som redan finns för skåpen är varken lika många eller lika stora som hemma men det är väl det som är lite av tjusningen. På skärtorsdagen öppnar vårat vatten och det ska bli så himla skönt att komma dit och mysa.

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Tack Bumbis för inlägg,
    jag funderar mera på skafferi speceri m.m. - jag kan inte låta sånt vara kvar över vinter, då blir det mössattack.

    Jag får sätta mig o fundera i prio ordning, vad är viktigast... salt o peppar kommer väl först haha.

  • farmoringer 14 april 2011

    Kryddor och olika oljor är nåt som jag har bråttom med att ta till stugan. Pasta finns alltid där och mjöl.
    Nu pratar jag sommar alltså, inte vinter. Vintern är det helt tomt tills vi kommre tillbaka när vädret tillåter.
    Vi har varken el eller vatten men allt fungerar så bra ändå. Man får tänka lite mer bara på vad man ska ha med sig och hur det ska hålla sig...

  • irrevirre 14 april 2011

    Det låter härligt!!

    Lök av olika slag
    Potatis
    Krossade burktomater och andra konserver ... Majs, bönor , tonfisk, sådant ni gillar.
    Majskolvar finns ju också på burk och dom kan ni lägga på grillen.
    Pasta
    Bulgur eller liknande
    Goda korvar
    Knäckebröd
    Det var det jag kom på precis nu(H)

  • The_mama97mia 14 april 2011

    mmm bra tips
    jag tänker jag ska köpa på mig såna där bake-off baguetter , ni vet Lidl/Netto/alla säljer i 6-p typ för rätt billig penning, med lång hållbarhet.
    Man kanske ska tänka lång h¨ållbarhet så häår i början på säsongen, inte säkert jag kan åka ut ens varje vecka ju

    Men hur jag ska göra med kryddor är en stor grej för mig. Får nog göra en sommarlåda med kryddor som jag tar med ut till stugan o sen hem igen på hösten då

  • farmoringer 14 april 2011

    Förra året var första året för mig med torp. Tänkte först bara ta lite kryddor. Men märkte ju ganska så snart att jag vill ha allt som jag har hemma i kryddväg. Det mesta i alla fall. Så det var bara att ha allt dubbelt till hösten när det kördes hem igen. (Y)

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Skrivet av farmoringer den 14 apr 2011

    Förra året var första året för mig med torp. Tänkte först bara ta lite kryddor. Men märkte ju ganska så snart att jag vill ha allt som jag har hemma i kryddväg. Det mesta i alla fall. Så det var bara att ha allt dubbelt till hösten när det kördes hem igen. (Y)


    hehe det låter som mitt tänk det...

  • sju 14 april 2011

    Ni får skaffa ett krydd-emergency-kit att bära med er, som en läkare har en doktorsväska eller en hantverkare har sin verktygslåda. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.