Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk barbeque

  • Erajscha 29 juni 2010

    Jag skulle gärna vilja ha tips på bra proteiner att grilla till mina vegetarian-kamrater. Quorn-filéer och sojakorv kan jag komma på själv och grillade grönsaker är ju inte särskilt proteinrikt så jag skulle behöva lite hjälp. Jag provade att göra linsbiffar men de faller sönder på grillgallret...

  • The_mama97mia 29 juni 2010

    Falafel varianter kan du göra, men ett tips, kör dom på grillen men med ett folieark under
    eller i halster , det kanske hjälpre dina linsbiffar med.

    Hur är det med den där halloumin - passar det i proteinkategorin?

  • Erajscha 29 juni 2010

    ja halloumi funkar ju :-) men det där med folie.. hm.. då blir det ju ändå ingen grillsmak?

  • matfanatikern 29 juni 2010

    kör tofu o krydda den som du skulle ha kryddat en köttbit (Y) har ioförsig alldrig testat men har hört att det ska vara gott

  • matfanatikern 29 juni 2010

    Skrivet av matfanatikern den 29 jun 2010

    kör tofu o krydda den som du skulle ha kryddat en köttbit (Y) har ioförsig alldrig testat men har hört att det ska vara gott


    aldrig** :P

  • Bianca 30 juni 2010

    På Clas Ohlsson finns det grillkorgar i teflon som är helt perfekta att grilla ömtåliga saker i. Fungerar till allting i princip och grillytan blir kanonfin.

  • Mistys 30 juni 2010

    Slår också ett slag för grillkorgen. Den har vi snart slitit ut {messed}

    Vi grillar både grönsaker i bitar och lax i våra. Tycker att det är svårt att få grönsaker att sitta kvar på spetten när dom mjuknar, så grillkorgen är helt perfekt. Vid lax smörjer jag den lite i botten så går laxen inte sönder och grillsmaken får man :)

    Vegetariskt ......hmmmm. Mina döttrar kör qourn och halloumi. Men qournfilén brukar dom snitta en ficka i och stoppa i feta ost eller halloumi och kryddor i. Sen lindar dom squash eller aubergine runt om ( lite puligt men dom får det att funka, man får skära fetan i små bitar) . Sen får dom grilla på svag värme i korgen så fetaosten smälter lite. Blir festligare än att bara grilla dom upp och ner.

    Olika former av burgare grillas också i korgen. Både färdigköpta och hemgjorda linsbiffar, kikärtsbiffar och hamburgare.

    Hoppas du får fler tips. Ska följa tråden och se om man kan få lära sig något nytt!

  • XYZ 14 juli 2010

    Äter de ägg? Isåfall köp på dig ett lager vegefärs från hälsans kök. Den ser ut och funkar som rå köttfärs dvs går utmärkt att grilla utan att trilla i bitar. Krydda med
    *vitlök, oregano o spiskummin o trä upp på spett...
    *basilika o soltorkade tomater o lite fetaost i mitten till stora bollar..
    *Limeskal o chili...
    *Lite Hickory rökarom o grilla som hamburgare..
    Osv osv

    kör Quinoasallad till för extra protein o gärna kallaYoghurtsåser.

    Sen gör jag som alla andra o bugar för grillkorgen från Clas Ohlson

  • NicolinaZ 14 juli 2010

    Stora champinjoner är fina att grilla!

  • 123Linnea 15 juli 2010

    Jag handlade ett finmaskigt nonstick-"galler" som ska funka för små saker som riskerar att ramla emellan det vanliga gallret samt för lax o annat som kan fastna. Har inte provat än. Det finns i alla fall på Ica för under 100-lappen, om du vill prova.

  • Erajscha 20 juli 2011

    Jag puffar dem här tråden för nu är det aktuellt igen. Vi ska ha grillfest och den ska vara helt vegetarisk eftersom festföremålet är lakto-ovo-vegetarian så vill vi köra på samma för alla...

  • hungran 20 juli 2011

    Jag brukar göra quornspett, jag väljer ut stora qournbitar ur påsen som jag sedan tinar och trär på spett trä gärna på röda paprikabitar också. .sedan brukar jag pensla på en "grillsås" gjord på olja, soya, flytande honung, chilisås, aromat, svartpeppar, vitlökssalt.. Klart att grilla.
    Majskolvar är väll inte så proteinrikt men gott, koka dom mjuk och grilla..låt smör smälta på dom och låt var och en salta och peppra på dom själva.

  • Mistys 20 juli 2011

    Grillspett....varva qourn, halloumi, veggi korv, valfria grönsaker och veggi köttbullar. Roligt med många smaker.

  • Erajscha 20 juli 2011

    Hm quorn är ju en idé förstås men lite dyrt till 10-15 personer...

    De quornpaket jag har sett där står det att quornet ska värmas i sås.. Finns det olika sorters quorn?

  • Erajscha 20 juli 2011

    Ingen som har något bra recpt på vegetariska burgare man kan lägga på grillen utan att de smular sönder helt?

  • SwenWebberobb 7 november 2011

    Om min

  • sju 6 juni 2012

    Jag sätter sprätt på grilltråden med det här länktipset: http://www.quorn.se/grilla-med-quorn.aspx

    Hos oss blir det vegetarisk grill till midsommar, så alla tips och recept emottages tacksamt.

  • Lenkan 6 juni 2012

    Man kan ju grilla champinjoner och andra grönsaker inlindade i fejkon, alltså veggie-bacon, plus quornfiléer (mycket marinerade och mycket kryddor), soja-korv och veggie-köttbullar på spett

  • Plantalicious 1 september 2012

    Grönsak- och tofuspett. Exempel på recept finns här: www.plantalicious.blogg.se/2012/july/plantalicious-bbq.html

  • sju 1 september 2012

    Lite tips om vegangrillning: http://www.skovdenyheter.se/nyhet/11681/grillning-med-djurens-ratt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.