Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp en fattig okunnig student

  • MalinLaurila 17 februari 2010

    Hejsan, jag har nyss flyttat hemifrån och inspirationen är väldigt bristande när det gäller matlagningen.
    I alla fall så har jag bestämt mig för att börja göra lite nyttiga soppor oftare, men det finns ett problem. Känns faktiskt pinsamt att fråga om detta eftersom det låter så självklart. haha, Men i vissa sopprecept så står det tex, 6 dl buljong. Om man då har tärning, hur gör man då?

    Tacksam för svar!

  • Gnurf 17 februari 2010

    1 vanlig buljongtärning brukar ge 5dl färdig buljong, så 1,2 buljongtärning får du använda dig av :D Det står på förpackningen om du är tveksam...:)

  • asasto 17 februari 2010

    Så himla exakt brukar man inte behöva vara i sopprecept så man kan faktiskt ta både mer och mindre av buljongtärningen om man vill, man kan provsmaka och ta den mängd som passar ens smaklökar i vissa recept har jag tyckt att det blivit för salt om man tagit exakt enligt receptet och i andra recept har jag tyckt att det behövts mer. Så provsmaka och tillsätt som dina smaklökar gillar

  • Gnurf 17 februari 2010

    Mmm...jättebra...men utgå ALLTID från 1 och 1/5 dels buljongtärning för erhållande av 6dl buljong...:p

    /Här improviseras INTE

  • jimboz 17 februari 2010

    ibland är receptgivaren rädd för kryddor och underdoserar recepten ...Vräk på ordentligt :)
    Blir det för starkt så har du en utmärkt början till en såsbas.

  • irrevirre 17 februari 2010

    Något du skall tänka på att buljong kan vara ganska salt. Så smaka innan du saltar mera.
    Lycka till! Du kanske blir en höjdare bland grytorna.

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Tänkte bara tipsa om att det finns fler trådar i ämnet, med massor med bra tips. Sök på vardagsmat-området till exempel.

  • MissLo 12 april 2010

    Skrivet av MalinLaurila den 17 feb 2010

    Hejsan, jag har nyss flyttat hemifrån och inspirationen är väldigt bristande när det gäller matlagningen.
    I alla fall så har jag bestämt mig för att börja göra lite nyttiga soppor oftare, men det finns ett problem. Känns faktiskt pinsamt att fråga om detta eftersom det låter så självklart. haha, Men i vissa sopprecept så står det tex, 6 dl buljong. Om man då har tärning, hur gör man då?

    Tacksam för svar!


    Vill bara säga att du inte skall känna det pinsamt att fråga. Här brukar vi hjälpas åt och du har redan fått flera svar på din fråga. Ibland måste man ju få skoja till svaren också (som du kanske redan märkt) men bli inte skrämd av det utan fortsätt fråga och lycka till!

  • Okänd 12 april 2010

    Du Malin, bry dig inte så mycket om det där med hur mycket buljong du skall ta.
    Här skall du få en soppa som heter duga!
    Den är enkel, nyttig och mycket god!

    Lillans gulaschsoppa

    Lycka till!

  • bibbi548 26 april 2010

    läs under soppor där finns hur mycket som helst att välja bland men 6 dl buljong är ca 1 o en halv buljongtärning

    lycka till

  • zanette 30 augusti 2010

    Skrivet av asasto den 17 feb 2010

    Så himla exakt brukar man inte behöva vara i sopprecept så man kan faktiskt ta både mer och mindre av buljongtärningen om man vill, man kan provsmaka och ta den mängd som passar ens smaklökar i vissa recept har jag tyckt att det blivit för salt om man tagit exakt enligt receptet och i andra recept har jag tyckt att det behövts mer. Så provsmaka och tillsätt som dina smaklökar gillar


    Mycke bra svar..... Håller med dig man har olika smaklökar en del vill ha smakrik mat en den lite klen,,
    välj du det du gillar bäst man kan ju faktiskt dela en buljongtärnig man böhöver ju inte lägga i hela på en gång.
    mvh zanette

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.