Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Finns det något som kan kallas lättkavlad pirogdeg ?

  • Kristiina 29 januari 2008

    Jag är otroligt dålig på att kavla, allt fastnar i bordet eller i kaveln, och lyckas jag få ihop något till slut så går det sönder på vägen till plåten:@. Mina piroger brukar se groteska ut med långa revor där fyllningen sakta väller ut i ugnen..spännande för barn men inget som jag vill bjuda svärföräldrarna på. Jag har provat hundratals olika pirogdegar, och jag börjar tro att det enda rätta är att köpa Gorby´s piroger helt enkelt! Är det någon som har bra tips på en verkligt urlätt, som till och med barn skulle kunna klara av, pirogdeg (inte smördeg då...) som ni skulle kunna dela med er utav? Jag skulle vara evigt tacksam, eftersom jag älskar piroger!(L)

  • jas65 29 januari 2008

    Ha samma temperatur på degen som kavlen och det mjölade brädan du kavlar på och den rätta mängden mjöl har du om du följer receptet.
    Mvh
    Anders

  • Kristiina 30 januari 2008

    Så in i kylen med deg, kavel, mjöl? Det ska jag prova nästa gång, tack!:)

  • tilda 9 februari 2008

    Jag har inhandlat en kavel med nonstick beläggning på. Helt suverän om degen råkar vara lite kladdig.

  • Bjernhed 9 februari 2008

    Om du har en deg som är ganska lös - ej kladdig! - så använd bakplåtspapper. Ett att lägga degen på och ett papper att ovanpå degen. Du plattar nu ut degen för hand ovanpå pappret. Därefter snyggar du till det hela med kaveln.
    Då du gör dina piroger så sporra (degsporre) ut fyrkanter. Lägg inte i för mycket fyllning. Lagon så att du kan vika ihop till en trekant. Pensla kanterna med ägg. Truck sedan samman pirogen med en gaffel. Detta ska fungera. / Anders

  • Kristiina 9 februari 2008

    Det lät enkelt att helt skippa kaveln och använda handen, på bakplåtspeppret, tack, det tipset måste jag prova! Jag är nog även lite slarvig med fyllning, det vill säga jag vill gärna att det ska vara mycket inuti en pirog...så att den spricker på grund av det. Tusen tack allihop!:D

  • kex 9 februari 2008

    jag använder plastkavel som man fyller med varmt vatten för bröd o bulldegar
    och kallt vatten för mördegar.. skulle inte kunna klara mig utan den.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.