Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga om filodet

  • helensen 17 februari 2012

    Jag vidarebefordrar en fråga från en av mina kollegor som bott i Grekland i perioder. Där åt hon ofta Spinakopita och nu vill hon laga det hemma i Sverige. Dock säger hon att det i Grekland fanns en filodeg som inte var lika tunn som den asiatiska, och nu letar hon förtvivlat efter den.

    Är det någon som vet om den heter något annat än filodeg? Kan någon hjälpa henne med fler ledtrådar?

  • The_mama97mia 17 februari 2012

    Jag har bara köpt frusen Filodeg, nu minns jag inte vilket märke det var, men köpte på COOP. Min fundering är om det möjligen kan skilja mellan olika fabrikat?

  • helensen 17 februari 2012

    Hon säger att i Grekland så frågade de vad degen skulle vara till när man köpte den, och man fick den vanliga tunna om man skulle göra typ Baklava och en tjockare om man skulle göra Spnakopita. Men här i Sverige får hon nog helt enkelt prova sig fram mellan fabrikaten.

  • The_mama97mia 17 februari 2012

    eller ta dubbla blad...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.