Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp mig med ingefäran

  • zingolalla 17 februari 2010

    Hej alla matglada.

    Häromdagen köpte jag en bit färsk ingefära för första gången. Nu har jag använt det jag behövde och tänkte frysa in resten.
    Fråga är bara hur? ska den skalas, och med vad? förvällas? hur stora bitar?

    Min bit var även ganska träig innuti, när jag rev den blev det som långa sega trådar. Hur ser en bra ingefära ut.

    Vore väldigt tacksam för svar

    hälsningar Lena

  • asasto 17 februari 2010

    Ingefära är ofta lite träig i mitten helt normalt.

    Jag brukar skala roten och stoppa i en plastpåse i frysen och sedan tar jag bara fram den när jag behöver ingefära och river den medans den är frusen och stoppar sedan in den i frysen igen.

    Jag brukar även skala och skiva ingefära och stoppa i frysen, vill jag ha hett ingefärsvatten tar jag fram några skivor och slänger ner i kokande vatten.

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    hmmmm - jag köper färsk ingefära i små bitar. Sparar bara oskalad i kylskåpsdörren. Det har hänt att den blivit förstörd (mögel) men ofta håller den sig rätt bra, jag använde ingefära ganska ofta. Dvs den blir aldrig jättegammal.

  • farmoringer 17 februari 2010

    Jag lägger min bit som blir över i kylen också. I plastlådan för grönsaker. Blir sällan dålig fast den ligger där några månader ibland, när man glömt av den..

  • jimboz 17 februari 2010

    Frysa in !! Köpte du flera kilo ? :o

  • Okänd 18 februari 2010

    Ingefära är långt mer än en krydda, Läs och begrunda!

    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/183

  • asasto 18 februari 2010

    För mig möglar ofta ingefäran innan den använts upp så då är det praktiskt att lägga den i frysen då kan man ha en knöl i ett halvår vilket är tiden det brukar ta för mig att använda upp en normalstor knöl. +Jag tycker den är lättare att riva i fryst form.

  • mulle640 18 februari 2010

    Brukar också frysa in ingefäran. Skalar och delar i lagom bitar. Jag tycker det är gott men inte alla i familjen...

  • zingolalla 21 februari 2010

    Tack för alla svar.
    Jag brukar inte anvnända ingefära så jag får se hur fort jag gör åt min bit. Men nu ligger den skalad i frysen.

  • The_mama97mia 21 februari 2010

    Såg på ngt kockprogram att den revs med skalet kvar, undrar om det inte var Jamie Oliver som gjorde så.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.