Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör man egen korv?

  • lotta2 23 februari 2008

    Jag skulle gärna göra egen korv hemma,men tycker att det är svårt att finna recept på detta,jag önskar recept på korv med smak ,ej vanliga isterband.

    MVH Lotta

  • anluk 23 februari 2008

    Hittade denna sida på nätet:
    http://www.wannerdt.com/jan-erik/korvar/mina_basta_korvrecept.shtml

  • kocken22 2 april 2008

    Här kommer ett recept på prinskorv.



    Prinskorv

    ca 3.5 kg

    1 1/2 kg magert benfritt fläskkött
    1/2 kg benfritt kalvkött
    1/2 kg späck
    75 gr potatismjöl
    1 1/2-2 l vatten eller ej för salt fläskspad
    1 1/2 msk salt
    1 msk strösocker
    1 tsk malen vitpeppar
    1 tsk malen kryddpeppar
    1/2 tsk malda nejlikor
    ca 3 meter kroktarmar av nöt eller svin
    ingnidning:
    2 msk salt
    2 msk strösocker
    Knappt 2 krm salpeter

    Tvätta av köttet och torka det torrt. Skrapa späcket på ytan och skär båda delarna i små bitar. Mal sedan köttet 3-4 gånger i köttkvarnen och dom sista två gångerna maler du med späcket. Har du färdigmalt kött så kan man med fördel mala det ytterligare en gång för att få det riktigt finfördelat.

    Krydda köttblandningen och tillsätt potatismjölet och arbeta ordentligt - och länge - ihop det med händerna. Späd hela tiden med vätska, lite i taget. Krydda och smaka av och koka ett prov. Smörj en form och fyll lite av korvsmeten och ställ den i en kastrull med kokande vatten och låt färsen koka en liten tid.

    Klipp de VÄL rengjorde korvskinnen i lagom stora delar och knyt varje bit vid ena änden. Stoppa korvskinnen med färsen ganska löst eftersom det utvidgar sig. Knyt om korvarna och skölj samt låt de rinna av. Gnid in dom med kryddblandningen och koka alternativt lämna in för rökning. Kontrollera när du handlar korvskinnet att det är den mest lämpliga för kokning alt. rökning, det kan vara lite skillnad på skinnen.

    (taget från internetkokboken.se)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.