Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jamies salsa??

  • solin 21 januari 2008

    Hejsan,

    Jag antar att det var fler än jag som såg Jamie Olivers program igår sön 20/1.
    Blev supersugen att pröva receptet på den fräscha salsan som han gjorde, men skrev inte ner ingredienserna, och programmet verkar inte gå i repris.

    Finns det nån där ute som vet vad som var i??

    Tror det var bla tomater, chili, gurka, avokado, men vad mer?

    Hoppas på snabbt svar så jag kan provlaga.....

    //Sofi

  • tina62 21 januari 2008

    Hej
    Finns inte receptet på text-tv där om man går in på ex. tv 4 20/1 osv?
    Nu vet inte jag vilken kanal det gick på annars kunde jag prova att söka.
    Vill du ha hjälp så hör av dej.:p

  • solin 21 januari 2008

    Har inte kollat text-tv, men typ hela internet.
    Läste nånstans att recepten inte får läggas ut, då det kommer en kokbok med dessa i höst.....

    Jag tror jag klarar mig utan recept, bara jag får veta vilka ingredienser som var med.

    //Sofi

  • solin 21 januari 2008

    Efter några timmars surfande hamnade jag på brittiska Channel 4:s hemsida där de hade publicerat några av Jamies recept totalt bara 7 st men dock. Blev jätteglad då ett av recepten var med salsan jag sökte.
    Receptet är på engelska, ska försöka översätta det nån dag, men nu är det läggdags.


    Jamie Oliver recipes Hot-smoked salmon with an amazing chilli salsa recipe
    Jamie:
    I'm really excited about this one. There are two processes when it comes to smoking food: 'cold smoking', where things like raw fish, meats and cheeses are put into a smoky environment with no heat source, and 'hot smoking', which has the added heat source. It gives great results. All you need is an old biscuit tin with a lid, a wire rack that fits inside it or a bit of chicken wire and some uncoated sawdust (the type you get for putting in pets' cages). When you put the tin on your heat source, it will act like a kind of oven - don't get nervous if it seems a bit radical to you, because it's so easy. And imagine how impressed your mates will be when you tell them you've hot smoked the food yourself!
    PS A word of warning: this will make your house a bit smoky, so either open the windows to get some fresh air through, put the fan on or have a go at doing it outside on your barbie.
    Serves 2
    Ingredients
    For the salmon
     A sprig of fresh rosemary
     A few sprigs of fresh sage
     2 x 200g of wild or organic salmon fillets, skin on
     Sea salt
     Olive oil
     1 lime, halved
     A few whole coriander leaves

    For the chilli salsa
     1–2 fresh red chillies, deseeded and finely chopped
     2–3 medium-sized ripe tomatoes, deseeded and diced
     ½ a cucumber, peeled and finely diced
     Juice of 1 lime
     2 spring onions, trimmed and finely sliced
     A small handful of fresh coriander, leaves picked and chopped
     1 avocado, stoned, peeled and chopped
     Extra virgin olive oil

    Method: How to make hot-smoked salmon with an amazing chilli salsa
    1. Get your biscuit tin and place a handful or two of wood shavings into the tin, followed by your rosemary and sage sprigs. Place your wire rack in the tin, so it sits about halfway down, or bend some chicken wire to fit. Carefully pierce the lid of the tin five or six times with a screwdriver.
    2. Most salmon fillets come around the same size and thickness, so their cooking times are similar. Sprinkle the salmon fillets with salt and rub with a drizzle of olive oil. Then lay them skin side down on top of the wire (this acts like a grill rack) and put the lid on the tin. Place it on the hob, over a medium heat, and cook for 8 to 10 minutes. After a couple of minutes it will start to smoke a bit.
    3. While the fish is cooking, mix all the salsa ingredients together - you can go as light or as heavy on the chillies as you like. When the fish is ready, turn the heat off and leave it to sit for 3 minutes before opening the tin. This will allow any residual smoke and heat to penetrate the fish. Lift the salmon fillets out and place on to individual serving plates. Spoon over some chilli salsa and sprinkle with your whole coriander leaves. Drizzle over some extra virgin olive oil and serve with the lime halves and the rest of the salsa in a little bowl. Lovely with some new potatoes and a green salad for lunch.

  • lennali 22 januari 2008

    Jag hittade det här på internet, kan det va nåt.

    NAKNA KOCKENS SALSA
    2 röda paprikor
    1/2 medelstor rödlök
    3 stora chilifrukter
    1 klyfta vitlök
    persilja
    färsk basilika
    5-6 msk olivolja
    salt och peppar
    rödvinsvinäger

    Paprikorna grillas svarta på galler över gaslåga eller under ugnsgrill. Vänd dem 3 ggr. Rödlöken hackas fint. Chilifrukterna skärs upp på löngden, fröna skrapas ur och frukterna hackas fint. Hacka sen vitlöksklyftan fint.
    När paprikorna är svarta på alla sidor läggs de i en skål med plastfolie över. Låt dem stå och ånga av i fem minuter. Skär de största stjälkarna av kryddörterna och hacka dem. Häll olivolja över grönsakerna.
    Dra skalet av paprikorna. Ta ur kärnorna och hacka paprikorna fint. Blanda paprikorna ihop med resten, salta och peppra. Häll i lite rödvinsvinäger. Låt salsan stå och vila i en timme.

  • allimaca 8 februari 2008

    Skrivet av lennali den 22 jan 2008

    Jag hittade det här på internet, kan det va nåt.

    NAKNA KOCKENS SALSA
    2 röda paprikor
    1/2 medelstor rödlök
    3 stora chilifrukter
    1 klyfta vitlök
    persilja
    färsk basilika
    5-6 msk olivolja
    salt och peppar
    rödvinsvinäger

    Paprikorna grillas svarta på galler över gaslåga eller under ugnsgrill. Vänd dem 3 ggr. Rödlöken hackas fint. Chilifrukterna skärs upp på löngden, fröna skrapas ur och frukterna hackas fint. Hacka sen vitlöksklyftan fint.
    När paprikorna är svarta på alla sidor läggs de i en skål med plastfolie över. Låt dem stå och ånga av i fem minuter. Skär de största stjälkarna av kryddörterna och hacka dem. Häll olivolja över grönsakerna.
    Dra skalet av paprikorna. Ta ur kärnorna och hacka paprikorna fint. Blanda paprikorna ihop med resten, salta och peppra. Häll i lite rödvinsvinäger. Låt salsan stå och vila i en timme.

    mmmm låter smaskens måste jag prova. Är det någon som hunnit pröva?

  • Kicki8 11 mars 2008

    Skrivet av Hemkunskap den 11 mar 2008

    (Y)(Y)(Y)


    18 st visst räcker det??????

  • katarinailic 17 februari 2011

    Jag tittade på detta avsnitt om chili på danska ettan och sökte på nätet, blev förvånad när jag hittade denna tråden här. Jag kan säga att det var lätt att hitta receptet. Jag hittade jättemånga resultat, där fanns bland annat på hans egna hemsida. www.jamieoliver.com och även på www.foodnetwork.com, där finns en massa recept från bland annat jamie, och en av mina favoriter amerikanaren som bara grillar. Tyvärr har jag fått hjärnstopp just nu kan inte komma på vad han heter men det gick på 4+ för ca ett år sen., det var av honom jag lärde mig alla marinader och hur man ska göra för att få fram det bästa av köttet när man grillar det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.