Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Janssons Frestelse och mer då?

  • Lollo-25 15 september 2010

    Tänkte bjuda några goda vänner på Janssons Frestelse med knäckebröd och god västerbottens ost, öl och snaps på fredag. Men jag skulle gärna vilja ha något mer, men vad?
    Inte prinskorv och köttbullar, det är så tråkigt.
    Hjälp mig att komma på något som passar ihop och är lite kul.

    Tack på förhand!

  • Marksten 15 september 2010

    Kanske en svampomelett?

  • Bumbis 15 september 2010

    Min man är inte jätteförtjust i kräftor så när vi är hos hans mamma på kräftskiva gör hon alltid Jansson till honom (och andra). Hon gör oxå någon paj och det passar jättebra till. Förra året gjorde hon "fantastisk räkpaj" som jag hittat här på MK åt henne. På fredag ska vi dit igen och då tänkte jag göra en baconpaj att ta med som jag tror passar mannen till hans älskade Jansson.
    Annars kanske det räcker med en matig sallad och en gott färskt bröd.

  • Josses 15 september 2010

    Vi brukar äta kokt ägg och rårivna morötter till vår Jansson
    men det är kanske inte såna tips du vill ha.?

  • Mistys 15 september 2010

    Varför inte lite "antipasto". Plocka ihop lite fler ostar än bara västerbotten och gör en ostbricka samt lite "kallskuret" i form av salami, procuttiskinka och lite grönsaker ex paprika i ringar mm Då kan ju alla sitta och plocka lite som dom vill efter att man njutit av din Janssson :)

  • simonw05 15 september 2010

    Till jansson är det ju så gott med revbenspjäll.

  • elleave 15 september 2010

    Kanske lite väl mäktigt med 2 lådor? Men skinkfrestelse är jättegott! Gör som vanligt men byt ut ansjovisen mot rökt skinka och ha i lite chilisås i grädden :)

  • JennyV 16 september 2010

    Åhh, Janssons mmmm så gott!! Har aldrig varit särskilt förtjust i det förut men i år har jag verkligen ändrat mig (Y) Undrar om det gäller allt annat oxå som jag aldrig gillat förut.... som typ fiskbullar.....
    Jag tycker det låter alldeles lagom med det du skrev, kanske en grönsallad till det oxå?!!

  • Goteborgaren 16 september 2010

    Såg att du skulle bjuda på öl och snapps något jag brukar spara och ha på sommaren till Jansons är ett glas glögg till

  • charlottat 16 september 2010

    rökt eller gravad lax är gott till Jansson.

  • tantmonika 16 september 2010

    En ugnsomelett är alltid gott och passar till nästan vad som helst. Gör den naturell eller lägg i lite fräst svamp och god kokt potatis, lite mild lök och chorizo - eller vad du nu råkar ha hemma.

    Räkna så här:
    1 ägg per person
    0.75 dl mjölk per person
    en nypa mjöl eller två per person

    Värm mjölken, rör ner mjölet och låt sjuda några minuter så mjölsmaken försvinner. Ställ åt sidan och låt svalna. Salta och peppra efter smak och med hänsyn till eventuell fyllning. Smöra en form. Lägg i eventuell fyllning.

    Vispa ner äggen i mjölken. Häll i formen. Grädda i ugn, 20-40 minuter beroende på hur hög formen är. 200 grader.

    Gör inte för lite, det är gott! Kan dessutom ätas kall om det blir något över. Gör du den naturell kan den skivas och läggas på smörgås.

  • Memelie 18 september 2010

    Det är hädelse att äta jansson innan jul!!!

  • anluk 18 september 2010

    Nädå Janssons passar absolut året runt. Tycker det är gott som det är och en stor sallad till. Och så något gott bröd - nubbe och öl hör naturligtvis till:)

  • KimOfDrac 18 september 2010

    Varför inte någon liten köttbit?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.