Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Långpanna

  • ljung 12 augusti 2010

    Hej!

    Har printat ut receptet "Kantarellrulle på västerbottenost" och där står häll smeten i långpanna! Min fråga är hur stor skall långpannan vara ? /tack

  • siggemums 12 augusti 2010

    Vad gott det låter! Jag var tvungen att leta upp receptet. Min gissning är att det är en sådan långpanna som hör till ugnen.

  • smeand 12 augusti 2010

    Men ugnar är ju olika stora...

  • MosterNettan 12 augusti 2010

    Sån stor skillnad är det väl inte!
    Eller...?

  • idea_ 13 augusti 2010

    Som jag förstår det kan det skilja flera kubikdecimetrar mellan olika långpannor. Det ger en himmla skillnad i slutrecultatet när man ser på tjockleken på det tillagade. :)

  • bakakaka 13 augusti 2010

    Men man kan ju inte ha en massa olika långpannor till olika saker. Man får naturligtvis anpassa tillagningstiden efter storleken på långpannan. Svårare än så behöver det inte vara :)

  • boz1965 13 augusti 2010

    Om man skriver "långpanna" så menar man för det mesta en långpanna som passar i en 60-cm's spis. Inte så stor skillnad i storlek på dem, någon cm hit eller dit bara, beroende på hur tjock isolering ugnen har.

  • smeand 13 augusti 2010

    Men om man har en 50 cm spis då... Nä nu är jag kanske dryg;) Bara det att när jag var 19 år och flyttade till min första lägenhet irriterade jag mig på recept där det stod långpanna för det blev aldrig bra (hade en 50 cm spis då). Det är inte tillagningstiden som blir annorlunda. Snarare så måsta man justera mängden (volymen) smet som hälls i långpannan för att få ett bra resultat. Typiskt nog är det väl också ofta de med de här små spisarna som har minst erfarenhet i köket... Tur att jag är duktig på matte så att jag kunde räkna om mina recept:)

  • boz1965 13 augusti 2010

    Jo, men nu är det ju så att det är 60 cm som är standard. Har man en annan storlek får man räkna om såvida det inte står nåt annat i receptet. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.