Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till övernattning i skolan!!

  • asaedetun 15 augusti 2009

    Hej på er alla!!
    Jag är ute efter lite tips vad man kan skicka med för ätbart till en kinkig tonårig.
    Klassen ska på övernattning m skolan och barnen ska ta med lunch på dagen,frukost till dagen efter.
    Till saken hör ju då också att min son är väldigt kinkig i matväg,äter lite,äter inte sallad av något slag,ingen kall mat som jag kan komma på.
    Det finns heller inga kylmöjligheter.
    Så är det någon där ute som har några bra förslag till oss??
    Tacksam för förslag.
    Kram på er!!

  • Mistys 15 augusti 2009

    Finns det möjlighet att värma/koka något enkelt eller ska maten gå att äta direkt ?

  • Mithera 15 augusti 2009

    Han kanske kan få med sig varmkorv i termos med hett vatten? Tillbehören kan han ha i små burkar. Gillar han någon grönsak kan det ju vara bra som komplement, eller frukt. Frukosten antar jag inte var något problem, eller uppfattade jag fel?

  • asaedetun 15 augusti 2009

    Tack för svar!!
    De har nog inga värmningsmöjligheter,de tältar mitt i en skog,som jag har förstått det...
    Frukosten får han kanske bara nå´t sorts bröd...

  • Glitterfia 15 augusti 2009

    Till lunch
    En mattermos med korv och makaroner. Det funkade alltid när min dotter var på utflykter. Hon ville inte ha något annat.

    Trangiakök har de väl med sig? Så de kan ta sig något värmande till kvällen osv..

    Till frukost
    Kopp te/ choklad/ varma koppensoppa, ett gott bröd, mjukost på tub eller annat som kan tänkas var hållbart.

  • asaedetun 15 augusti 2009

    de ska grilla på kvällen,det står skolan för.
    Åter igen tackar

  • Mistys 15 augusti 2009

    Mattermos har rädda oss många gånger men varför snöa in på korv. Vi stoppade både förstekta hamburgare och hela måltider som köttfärssås och spagetti i vår. Tyvärr är jag osäker om det verkligen håller sig varmt till dagen efter.....och om bakterierna inte växer till när det börjar ljumma till sig. Vi har alltid ätit den maten samma dag. Kalla pannkakor med smör i eller sylt att doppa i ville mina barn ofta ha när dom var ute, någon grönsak typ morot,paprika och gurka i stavar samt ett äpple var ofta lunch i vår familj på skolutflykter. Håller sig i rumstemperatur ett dygn utan risk för magsjuka.
    Linda in i foliepaket.

  • hansdotter 15 augusti 2009

    Mitt förslag är att stoppa varm tacoköttfärs i en mattermos. Sedan kan han ha tortillabröd med sig. Det brukar funka för vår kinkiga dotter. Eler varför inte kalla pannkakor?

  • asaedetun 16 augusti 2009

    Tack snälla ni,nu har jag fått lite idéer,Kram Åsa

  • MosterNettan 16 augusti 2009

    Grädda amerikanska pannkakor (du hittar flera recept här). Låt pannkakorna svalna och förpacka en och en i folie. Dom är jättegoda att äta kalla. Lägg med det som grabben gillar till pannkakor, nån sylt eller marmelad och en flaska spraygrädde.
    Jag lovar att det är succe. Gör extra många, dom han inte äter upp, vill nog nån annan smaka...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.