Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

nötallergiker...hur funkar det med solroskärnor?

  • monac 31 mars 2008

    tycker det här med nötter,kärnor & stenfrukter är lite trixigt...finns det generella regler vad man /inte kan tåla?
    Är det nån som kan hjälpa mig reda ut begreppen?:o

  • Queenie 31 mars 2008

    Tycker också det är jobbigt. Jag funderar om en nötallergiker kan äta mandelmassa? Min styvdotter är nötallergiker så det är ju mkt man inte kan baka ...

  • monac 31 mars 2008

    ja visst e det så...allt bakat blir ju så mycket godare med en driva flagad mandel uppepå:D Hoppas vi får lite hjälp med det här!

  • 31 mars 2008

    Vi har allergiker i familjen (flera barn), och en tål mandel, men inte nötter eller stenfrukter, en annan tål inget av det, men båda tål stenfrukter såfort de är preparerade på något sätt, så proteinet (som är en korsallergi med björkpollen, samma protein) har dött. Dvs ungsbakat, kokt, konserverat. En annan blir alldeles flammig av färska jordgubbar, men tål dom frysta eller kokta.
    med nötter eller jordnöts - och sojaallergi ska man dock alltid vara superförsiktig, vad jag förstått. De brukar vara mycket allvarliga. Min fråga tillbaka är; ingår Cashewnötter i samma grupp som jordnötter och soja?

  • 31 mars 2008

    Glömde...solroskärnor är inte nötter. Fast kanske man kan vara allergisk mot dom också? Solroskärnor är vanliga frön, som bildas många många av på varje blomma. En nöt blir det bara en av av varje blomma, typ som en frukt.

  • monac 31 mars 2008

    pumpakärnor då? är det "ofarliga" i detta sammanhang?:o

  • The_mama97mia 31 mars 2008

    oj vilka svåra frågor!
    Jag gissar bara att frön inte är samma som nötter!

    Ett tips - till dig som har vänner o bekanta som har allergi o överkänslighet av olika slag - innan du bjuder hem dom - be att få en lista på saker dom absolut INTE tål.

    Ett par jag känner till hade en dotter som var allergisk mot en massa saker, så för att göra det liten mindre svårt när dom var bortbjudna - så gav dom en lista på saker som flickan inte tålde. Då kunde man läsa på o inte riskera att göra bort sig....

    En kompis till mig var väldigt känslig för rå potatis, hon kunde inte vara i samma rum som man skalade potatisen. Men hon hade inte problem med pommes frites.... Talar det för att vi förstör en del av livsmedlen i tillagning, kanske???? :)

  • 1 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 31 mar 2008

    oj vilka svåra frågor!
    Jag gissar bara att frön inte är samma som nötter!

    Ett tips - till dig som har vänner o bekanta som har allergi o överkänslighet av olika slag - innan du bjuder hem dom - be att få en lista på saker dom absolut INTE tål.

    Ett par jag känner till hade en dotter som var allergisk mot en massa saker, så för att göra det liten mindre svårt när dom var bortbjudna - så gav dom en lista på saker som flickan inte tålde. Då kunde man läsa på o inte riskera att göra bort sig....

    En kompis till mig var väldigt känslig för rå potatis, hon kunde inte vara i samma rum som man skalade potatisen. Men hon hade inte problem med pommes frites.... Talar det för att vi förstör en del av livsmedlen i tillagning, kanske???? :)

    Nejdå, bara att proteinet "dör", det är samma protein i rå potatis som i råa morötter och stenfrrukter och björkpollen. Förlåt, kunde kanske ha skrivit det innan, men tänkte inte på det.
    Proteinet dör när det processas och då kan man äta det. (Kunde man bara koka björkpollenent där det for runt och eländade skulle folk alltså inte ha sådana problem med att njuta av våren!

  • 1 april 2008

    Skrivet av monac den 31 mar 2008

    pumpakärnor då? är det "ofarliga" i detta sammanhang?:o


    Pumpakärnor är också frö, och inte nötter. Men om någon kan vara allergisk mot det vet jag ju inte...

  • Jessika 1 april 2008

    Jag får ofta frågor ang allergier i mitt arbete och har även flera vänner som bl a är nötallergiker. Här är några mycket användbara länkar till Livsmedelsverkets info om nöt och frö allergier. Lättläst och bra info.

    Allmän info:
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12118&epslanguage=SV
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14342&epslanguage=SV
    Botaniska släktskap:
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14426&epslanguage=SV

  • Jessika 1 april 2008

    Glömde denna länk till 1:a sidan om allergener. I vänstra kolumnen kan man sedan klicka sig vidare beroende på vilken allergi man vill veta mer om.

    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2568&epslanguage=SV

  • 1 april 2008

    Skrivet av Jessika den 1 apr 2008

    Glömde denna länk till 1:a sidan om allergener. I vänstra kolumnen kan man sedan klicka sig vidare beroende på vilken allergi man vill veta mer om.

    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2568&epslanguage=SV

    Tack för en jättebra sida.! Där stod ju det jag försökte förklara fast mycket mycket bättre, samt massor med info jag inte visste!

  • lenajeanette 1 april 2008

    Vet att nötallergiker kan reagera på sesamfrö.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.