Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Palsternackspaté

  • sqrulan 16 november 2009

    För några år sedan var jag ute och åt ett gott julbord och på detta bord så fanns det en paté som var underbart god och mild i smaken. Nu pratade jag med hon som håller i cateringen och hon tror att det var palsternackspaté som jag blev så förtjust i. Jag undrar om någon här har recept på den och kan berätta hur jag skall göra den? Jag har aldrig gjort egen paté tidigare så vad ska jag tänka på?
    Tack på förhand!:)

  • The_mama97mia 16 november 2009

    Här har du ett bra grundrecept.

    Lättlagad grönsakspaté

  • Okänd 16 november 2009

    Det finns inte så många varianter på palsternackspaté.
    Men det låter intressant, skall göra ett test, kommer att använda mig av någon svamp också, kantareller eller murklor.
    Får se vad det blir, kanske tillsammans med Västerbotten.
    Kommer att bli trevligt på julbordet!

  • The_mama97mia 16 november 2009

    Palsternacka enbart blir lite färglöst, bra att ha med morötter eller spenat - du kan göra en randig pate, blir väldigt vackert.
    Var det 80-tal med alla patéer? dags att väcka liv i det...

  • sqrulan 16 november 2009

    (Y) Tack för hjälpen men jag undrar om jag ska lägga smörpapper eller plastfolie inne i formen innan jag fyller den?
    Den paté som jag åt var väldigt färglös och beige färgad men oj sååå god, jag ska testa att göra den innan julen så att jag inte misslyckas. Den var även väldigt fin mixad och inga stora bitar i, ska köpa ingredienser i morgon och göra ett försök!

  • The_mama97mia 17 november 2009

    Plastfolie skulle jag nog inte ta, paté brukar man väl baka i vattenbad. Smörpapper kanske går.

  • sqrulan 20 november 2009

    Nu har jag gjort min palsternacks paté och den smakade toppen, jag tillsatte lite socker som jag blev tipsad om. Jag gjorde en på ett 1/2 kg palsternacka. Jag borde ha gräddat den lite längre för den ville inte "ta i hop" ordentligt men som nybörjare så är jag nöjd, den är ju såååå himla god till kött!

  • WiolaH 20 november 2009

    Kul att det finns några till som tycker om palsternacka, annars en av våra bortglömda rotsaker. Har ni provat att steka palsternacksskivor i smör o vitlök? De ska bara bi mjuka, inte få för mycket färg (Y) Ett tips till pate´n: lite finklippt persilja och lite riven vitlök gör det till en RIKTIG höjdare(L). Men prova dej fram...... -för mycket av det ena eller andra ska inte ta över den fina pasternackssmaken......

    WiolaH

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.